اخبارجهانجهان اسلام

علیرغم اعلام تصمیم دولت قزاقستان مبنی بر ممنوعیت حجاب در مدارس ، اکثر مردم این کشور از پذیرش آن امتناع می ورزند

دولت قزاقستان تصمیم دارد تصویب قانون ممنوعیت پوشیدن روسری در اماکن عمومی را بررسی و در پوشش لباس‌های اسلامی بازنگری کند.

آیدا بالایوا، وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان در یک نشست مطبوعاتی در آستانه گفت که ممکن است استفاده از روسری اسلامی و حجاب در اماکن عمومی ممنوع شود.

قزاقستان در نظر دارد قوانین خود در مورد پوشیدن لباس‌های اسلامی و حجاب بازنگری کند.

تصمیم اخیر دولت قزاقستان مبنی بر ممنوعیت استفاده از حجاب در موسسات آموزشی ، جنجال های شدیدی را در این کشور به راه انداخته است.

بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۱، تقریباً ۶۵ درصد از ساکنان قزاقستان مسلمان و ۲۰ درصد مسیحیان ارتدوکس هستند ، در حالی که حامیان این تصمیم دولت ، تاکید می کنند که قزاقستان یک کشور سکولار است.

جانی باسمبایوف، وزیر آموزش و پرورش قزاقستان تأیید کرده که تنها در منطقه ی آتیرائو ، 150 دختر از ابتدای ماه سپتامبر به دلیل ممنوعیت حجاب ، ترک تحصیل کرده اند.

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان در کنگره ملی معلمان در آستانه پایتخت این کشور، درباره این موضوع اظهار نظر کرده است.

وی در این کنگره گفت: آزادی مذهبی در کشور ما توسط قانون تضمین شده است ، اما قزاقستان یک کشور سکولار بوده و خواهد ماند.

اما مخالفان این تصمیم دولت می گویند که این گونه محدودیت ها اصول آزادی وجدان را نقض می کند.

در این میان افراد و سازمان های گوناگونی از این اعتراضات حمایت کرده اند، و در مقابل آن چهره های برجسته ای از زنان از این تصمیم دولت حمایت کرده اند.

توجوان کوگالی، یکی از اعضای شورای اجتماعی، گفت: این ممنوعیت غیرقانونی است و حجاب در واقع پوششی است که دختران در قزاقستان از دوران بلوغ از آن استفاده می کنند.

وی در ادامه افزود : سلبِ حقِ پوشیدن لباس دلخواه ، و ممنوعیت وضع برای استفاده از حجاب ، در حقیقت مانعی اجباری و ساختگی برای استیفای این حق مسلم زنان و دختران مسلمانی است که به استفاده از حجاب علاقه و اعتقاد دارند.

، او با تعجب پرسید که چرا حجاب مانع ورود دختران مسلمان به زندگی دنیوی می شود؟ در حالی که هیچ کس پوشیدن صلیب یا کلاه مسیحی را ممنوع نمی کند.

او همچنین معتقد است که ترغیب دختران به ترک تحصیل به دلیل ممنوعیت حجاب اشتباهی بزرگ است و داشتن حجاب همیشه تصمیمی آگاهانه در خانواده های مسلمان بوده است.

لازم به ذکر است که اداره معنوی مسلمانان قزاقستان راه حلی را پیشنهاد کرده است که به موجب آن دخترانی که مایل به داشتن حجاب هستند می توانند در یک مدرسه یا موسسه آموزشی اسلامی تحصیل کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا