افغانستان
برجسته ها

عفو بین‌الملل: نشست دوحه باید پایانی برای مصونیت از مجازات نقض حقوق بشر در افغانستان باشد

هم‌زمان با پایان روز نخست از دومین نشست دوحه در مورد افغانستان، مدیر ارشد سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که این نشست باید پایانی برای مصونیت از مجازات نقض حقوق بشر باشد.

این نهاد بین‌المللی روز یک‌شنبه، ۲۹ بهمن، در بیانیه‌ای به نقل از مدیر ارشد این نهاد، نشست قطر را «فرصت مهم برای یک اقدام مشترک و هماهنگ» به‌منظور حمایت از حقوق همه مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران خوانده است.

به‌ گفته عفو بین‌الملل، فرهنگ معافیت از مجازات که طا،لبان را به نقض حقوق بشر جسورتر کرده است، باید فوراً مورد توجه شرکت کنندگان در این نشست قرار گیرد.

چند روز پیش هم عفو بین‌الملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و نُه سازمان دیگر خواستار اشتراک معنادار فعالان جامعه مدنی افغانستان، از جمله زنان مدافع حقوق بشر در در این نشست شده بود.

از سوی دیگر؛ گروه هماهنگی عدالت انتقالی در بیانیه‌ای از جامع نبودن نشست دوحه انتقاد کرده است. این نهاد خواستار مشارکت فعال قربانیان جنگ در چنین نشست‌ها با محوریت افغانستان شده و بر تضمین عدالت برای قربانیان جنگ در افغانستان تاکید کرده است.

در بیانیه این گروه تاکید شده است که طرف‌ها در نشست دوحه باید به چارچوبی متعهد شوند که قربانیان جنگ را در مرکز تلاش‌های صلح و ملت سازی قرار دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا