افغانستان
برجسته ها

هشدار سازمان‌های جهانی: تداوم خشکسالی در افغانستان بر کودکان تاثیرات منفی عمیق می‌گذارد

پنج سازمان بین‌المللی از تداوم خشکسالی و تاثیرات منفی عمیق آن بر کودکان در افغانستان هشدار دادند.

سازمان اقدام علیه گرسنگی، سازمان جهانی پزشکی، سازمان بشردوستانه امداد اسلامی در جهان، سازمان بین‌المللی نجات کودکان و سازمان بین‌المللی ورلد ویژن روز دوشنبه 16 بهمن، گفتند افغانستان با بدترین خشکسالی در سه دهه گذشته مواجه بوده که ۲۵ استان با خشکسالی شدید رو‌به‌روست.

به گفته این سازمان ها، افغانستان درحال حاضر بدترین خشکسالی را در سه دهه گذشته سپری می‌کند و دستکم ۲۵ استان از ۳۴ استان افغانستان از خشکسالی شدید یا فاجعه‌بار رنج‌ می‌برند و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته‌ سازمان بین‌المللی نجات کودکان، کودکان و خانواده‌های متکی بر کشاورزی، بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

بر اساس برآوردهای بین‌المللی، حدود ۷.۸ میلیون کودک در افغانستان در سال ۲۰۲۴، غذای کافی ندارند و در صورت تداوم خشکسالی، زندگی این کودکان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

به گفته این سازمان، کمبود باران و تداوم خشکسالی زمینه شیوع بیماری‌ها از جمله وبا را افزایش داده، فقر را تشدید می‌کند و زمینه کوچ اجباری خانواده‌ها را از روستاهای خشکی زده فراهم خواهد ساخت.

افزون بر آن، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بین‌المللی نجات کودکان، چهار میلیون زن باردار و شیرده به شمول ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال در حال حاضر از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

سازمان بین‌المللی نجات کودکان از پیامدهای گرسنگی و تاثیرات آن بر سوء تغذیه و ضعف سیستم ایمنی کودکان یاد کرده و گفته که گرسنگی، رشد جسمی و شناختی کودکان را کند و آهسته می‎سازد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا