اخبارافغانستانجهان

دومین قصاص علنی طالبان؛ یک مرد در شرق افغانستان در ملاعام اعدام شد

پس از اجرای نخستین حکم اعدام در ملاعام با حضور رهبران طالبان در استان فراه، این گروه دومین مورد قصاص علنی را در شرق افغانستان اجرا کردند.

بر اساس اطلاعیه دادگاه عالی گروه طالبان، مردی به اسم اجمل فرزند نسیم، ساکن شهرستان گلدره کابل به جرم دو مورد قتل، صبح سه‌شنبه، 30 خرداد، در مرکز استان لغمان مقابل مسجد عیدگاه اعدام شد.

این دومین مورد از اجرای حکم قصاص در دادگاه عالی طالبان است که به صورت علنی و در ملاعام انجام می‌شود.

پس از آنکه رهبر طالبان در آبان ۱۴۰۱ به قاضی‌های این گروه دستور داد حد و قصاص را اجرا کنند، دادگاه‌های طالبان در استان‌های مختلف در اجرای حد با یکدیگر به رقابت پرداختند و در کمتر از یک سال گذشته، ده‌ها مورد حدود شرعی به زعم این گروه، از جمله شلاق زدن زنان و مردان به اتهام‌های مختلف در ملاعام را اجرا کردند.

در شش ماه گذشته، علی‌رغم واکنش‌های شدید کشورهای خارجی و سازمان ملل متحد مبنی بر اجرای احکام حد و قصاص در حکومت گروه طالبان، مقام‌های این گروه علنا از اجرای این احکام دفاع کرده ‌اند.

با این حال؛ کارشناسان و حقوق دانان می‌گویند از آنجائیکه حاکمیت گروه طالبان در افغانستان هیچگونه مشروعیتی ندارد، اخذ اعتراف تحت شکنجه و اجرای احکام قضایی بدون رعایت عدالت از سوی این گروه نیز غیرقانونی و خلاف آموزه های اسلامی می‌باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا