اخبارافغانستان

سازمان ملل: طی دو سال گذشته 1401 نفر در افغانستان قربانی مین و مواد منفجره شده ‌اند

نهاد هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که از ژانویه 2022 تا فوریه 2024 دست‌کم یک هزار و 401 تن در افغانستان قربانی انفجار مین و مواد منفجره شده ‌اند.

این نهاد روز چهارشنبه، 15 فروردین در گزارشی نگاشته است که حدود چهار میلیون تن در افغانستان با خطر مین و مواد منفجره روبه‌رو هستند. براساس گزارش اوچا، 86 درصد از قربانیان انفجار مین و مواد منفجره در افغانستان کودکان هستند.

در این گزارش آمده است: «انفجار مین و مواد منفجره دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان است». اوچا افزوده است که 1.2 میلیون متر مربع از خاک افغانستان با مین‌ها و مواد منفجره آلوده است.

زمین‌های آلوده افغانستان شامل 262 شهرستان و در مناطق نزدیک به مراکز آموزشی و منابع آب است. به گفته این نهاد بین‌المللی، مین‌ها و مواد منفجره در افغانستان، تهدید خاص برای افراد وابسته به معیشت مبتنی بر کشاورزی و دام داری، از جمله دهقانان، چوپان‌ها و همچنان برای بازگشت کنندگان است.
این در حالی است که چند ماه پیش نیز صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، افغانستان را یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به مواد منفجره اعلام کرده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا