جهان اسلام

بيست و هفتم ماه رمضان عظيم، سالروز وفات علامه جليل القدر محمد باقر مجلسى

بيست و هفتم ماه رمضان عظيم ، سالروز وفات فخر شيعه علامه محمد باقر مجسلی است.

 

بيست و هفتم ماه رمضان عظيم ، سالروز وفات فخر شيعه علامه محمد باقر مجلسی است.

ايشان سومین فرزند ملا محمد تقی مجلسی است كه در سال ١٠٣٧ هجری قمری، به دنیا آمد.

ايشان در اواسط نیمه دوم سده ی یازدهم هجری و دهه اول سده ی دوازدهم، مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی شیعه امامی، و شیخ الاسلام اصفهان و سرآمد علمای آن شهر عالم پرور به حساب می آمد.

علامه مجلسی بیشتر تحصیلات خود را در خدمت پدر بزرگوارش بود و از دیگر استادان او می توان به ملا محمد صالح مازندرانی، ملا حسنعلی شوشتری، میرزا رفیع الدین طباطبائی نائینی، شیخ عبدالله بن شیخ جابر عاملی، شیخ علی عاملی نواده ی شهید ثانی، ملا محسن فیض کاشانی و سید میرزای جزائری اشاره کرد.

تعداد تألیفات علامه مجلسی در فهرست بزرگان، مختلف است، در ریحانة الادب جمعا 77 کتاب علامه مجلسی ذکر شده و آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه 169 جلد کتاب از علامه مجلسی را ذکر نموده است.

از معروفترین تاليفات علامه مجلسى میتوان به موسوعه ى گرانسنگ بحار الانوار در یکصد و ده جلد، که به عنوان یکی از کتب مرجع شیعه به شمار می رود، اشاره نمود.

علامه محمد باقر مجلسی بعد از عمری خدمت و تلاش در اعتلای مذهب حقه تشیع، در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان سال 1110 هـ.ق در اصفهان به جهان باقی شتافت. 

ایشان در نزدیکی مسجد جامع اصفهان، در کنار پدرش علامه، ملا محمد تقی مجلسی مدفون است و هميشه محل زيارت شيعيان و مواليان اهل بيت عليهم السلام مى باشد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا