جهان اسلام

جابر عناصری اردبیلی، پدر تعزیه ایران درگذشت

جابر عناصری اردبیلی، پدر تعزیه ایران و پژوهشگر نامی فرهنگ عامه و تعزیه، درگذشت.

 

 

 

جابر عناصری اردبیلی، پدر تعزیه ایران و پژوهشگر نامی فرهنگ عامه و تعزیه، درگذشت.

این پژوهشگر نامی اردبیلی از چند روز پیش به‌علت بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود که پس از تحمل بیماری دار فانی را وداع گفته و در تهران به خاك سپرده شد.

جابر عناصری در سال 24 در یک خانواده فرهنگی و مذهبی در محله معمار شهر اردبیل به دنیا آمد و از کودکی به تعزیه و شبیه‌خوانی علاقه‌مند بود.

وی پس از اخذ درجه دکتری از دانشگاه تهران و گذراندن دوره تخصصی مردم‌شناسی در انگلستان با تکیه بر پژوهش‌های قبلی خود، به تحقیق درباره خاورمیانه، جنوب غرب آسیا و به‌ویژه مسائل فرهنگی ترکیه و ایران و افغانستان پرداخت.

نخستین استاد جابر عناصری درباره هنر و ادبیات عامه، پدرش علی عناصری بود؛ وی در آثار خود از نگاهی جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه به تئاتر و تعزیه ایرانی می‌نگریست.

وی استاد ممتاز دانشگاه‌های تهران بود و در کنار پژوهش‌های فراوان بیش از 40 کتاب به رشته تحریر در آورده است که از آثار وی می‌توان به «شبیه‌خوانی کهن الگوی نمایش‌های ایرانی»، « مردم‌شناسی و روانشناسی هنری»، «عاشق‌ترین عاشقان فرهنگ»، «فرهنگ و پژوهش» و« نسیم خاطرات» اشاره کرد.

این پژوهشگر برجسته تعزیه به‌خاطر فعالیت‌های پژوهشی ارزشمند در عرصه هنر تعزیه و شبیه‌خوانی لوح ویژه پدر تعزیه دانشگاهی ایران را دریافت کرده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا