جهان اسلام

هشدار بنیاد جهانی آدم نسبت به شرایط و رنج آوارگان در عراق و سوریه

بنیاد جهانی آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، با صدور بیانیه ای نگرانی فوق العاده ی خود را نسبت به آوارگان عراقی و سوری که با شرایط بسیار سخت آب و هوایی درگیر هستند ابراز داشته و آورده است

بنیاد جهانی آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، با صدور بیانیه ای نگرانی فوق العاده ی خود را نسبت به آوارگان عراقی و سوری که با شرایط بسیار سخت آب و هوایی درگیر هستند ابراز داشته و آورده است: آنچه که خانواده های آواره ی عراقی و سوری با آن دست و پنجه نرم می کند و سخت رنج می برند، یعنی دمای پایین و سرمای طاقت فرسا، از سلاح هایی که تروریست ها در کشتن مردم بی دفاع به کار می گیرند کمتر نیست.

در این بیانیه آمده است: هزاران خانوار آواره در این روزها در اردوگاه ها و کاروان هایی روزگار سپری می کنند که آنان را از گزند سرمای سخت ایمن نداشته و از زندگی در بیابان ها چندان تفاوتی ندارد.

در این بیانیه، کمیته ی اسکان و امداد آوارگان عراقی مسئول وضع نابسامان آوارگان عراقی شناخته شده است، چراکه میلیون ها دلار از خزانه ی دولت در اختیار کمیته قرار گذاشته شده است تا شرایط زندگی مناسب برای آوارگان عراقی فراهم آید و تا پایان یافتن دوره ی آوارگی و بازگشت امنیت به شهرهای محل سکونت شان در آرامش نسبی روزگار بگذرانند.

این بنیاد از موضعگیری و واکنش جامعه ی جهانی به شدت انتقاد کرده است ـ زیرا بنا به آنچه در بیانیه آمده ـ جامعه ی جهانی به رنج و مصیبت آوارگان عراقی و سوری بی تفاوت بوده و تنها به آنچه در فرانسه رخ داده است توجه می ورزد.

این آوارگان در انتظارند که هرچه زودتر دست یاری کشورهای مدعی حقوق بشر به سوی شان دراز شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط امنیتی که آوارگان عراقی با آن رو به رو هستند، ولی شاهد هستیم که کشورهای غربی در تعامل با این فاجعه بی اعتنایی در پیش گرفته اند، اما در مقابل جامعه ی جهانی همصدا و همداستان در کنار قربانیان روزنامه ی شارلی ابدو ایستاده اند که این رفتار، دوگانگی بزرگی را در تعامل با انسان ها به نمایش می گذارد. این رفتار تبعیض آمیز و دوگانه ما را به بازنگری در ارزیابی مان از این کشورها و این که مدعی اند حامیان و مدافعان از حقوق بشر و کرامت انسان ها هستند وا می دارد.

کمیساریای عالی حقوق بشر در عراق مرگ شانزده کودک را بر اثر سرما، به ویژه در شمال عراق اعلان کرده و افزوده است که آمار غیر رسمیِ ارائه شده از سوی فعالان و سازمان های حقوق بشری به این کمیساریا از فوت شصت نفر حکایت دارد.

شبکه ی حقوق بشر سوریه نیز با ارائه ی شواهد و مدارک اعلان کرده است که از ماه مارس 2011 میلادی 27 نفر که شانزده کودک و سه زن در میان آنان بوده است بر اثر سرما در اردوگاه های پناهندگان جان داده اند.

یادآوری می شود که بنیاد آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها درباره ی ضرورت اهتمام به آوارگان و ارائه ی خدمات لازم به آنان چندین تذکر داده و نیز وجدان جامعه ی جهانی را برای همصدایی و همراهی با ملت عراق و ملت سوریه ـ که سرزمین شان میدان بزرگ ترین تهاجم تروریستی بر ضد انسانیت شده ـ فراخوانده است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا