جهان اسلام

توهین به علمای شیعه و شعائر حسینی

به تازگی یک ویدئو که در آن به شعائر حسینی و علمای اعلام شیعه توهین میشود در یک شبکه ماهواره ای  و فضای مجازی منتشر شده است.

به تازگی یک ویدئو که در آن به شعائر حسینی و علمای اعلام شیعه توهین میشود در یک شبکه ماهواره ای  و فضای مجازی منتشر شده است.

در این ویدو شخصی که خود را نماینده بعضی مراجع تقلید میخواند به علما و فقهای شیعه توهین کرده و فقها و علمای بزرگ شیعه را که طی صدها سال اخیر فتوا به استحباب موکد و برخی فتوا به وجوب کفایی قمه زنی داده اند، فقیه نمیداند .

وی با استفاده از عبارت “کسی که ادعا کند قمه زنی جزء شعائر است بویی از فقاهت نبرده” با بی احترامی به مراجع شیعه موجب نارضایتی و خشم جهان شیعه شده است.

عمل وی علاوه بر اینکه دور از آداب رسانه ای میباشد با موازین دینی و عرفی نیز سازگار نبوده و بر اساس قانونِ تعدادی از کشور ها که احترام به شعائر حسینی را لازم معرفی کرده اند، نوعی جرم محسوب میشود و پیگرد قانونی دارد.

شایان ذکر است آیت الله عبد الکریم حائری مدیر حوزه علمیه کربلا در این خصوص با ذکر نام تعدای از علما و بزرگان فقهای شیعه و فتواهای ایشان به شدت این مساله را رد نمودندو افزودند:

 اهانت به نظرات و فتاوای مراجع عظام تقلید صحیح نیست و هرکسی نظر مخالف دارد، میتواند در قالب بحث علمی و در مکان خاص آن، با استدلال علمی مطرح نماید. 

آیت الله حائری همچنین با نام بردن از آیات عظام دربندی، شیخ خِضِر شَلّال، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخِ نائینی، سید شاهرودی، شیخ وحید خراسانی، سید محمد صادق روحانی که همگی به استحباب، استحباب مؤکد و بعضا وجوب کفائی مساله قمه زنی فتوا داده اند، این سوال را مطرح کرد که آیا میتوان به این علمای اعلام که مرجعیت و فقاهت آنها اثبات شده است، تهمت زد که بویی از فقاهت نبرده اند؟

امید است تلویزیون های وابسته به دولت ها از این پس، از انتشار برنامه هایی که در آن بی احترامی به ساحت مراجع بزرگ شیعه و علمای اعلام میشود جلوگیری نمایند .

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا