جهان اسلام

وضعیت اسفناک شیعیان موصل در مرزهای ترکیه

 بیش از ده هزار خودرو سبک و سنگین در نزدیکی مرز ترکیه متوقف شده است و سرنشینان آنها به این امید به آنجا رفته اند که از دست گروه های تروریست رهایی یابند. 

 

“سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان” طی بیانیه ای نسبت به سرنوشت صدها خانواده شیعه از مردم موصل که خانه و کاشانه و شهرشان به دست تروریست های افراطی سقوط کرده و به اشغال درآمده و برای نجات جان خویش به مرزهای ترکیه پناه برده اند، به شدت ابراز نگرانی کرده و مسئولیت قانونی، اخلاقی و پذیرش آنان به عنوان پناهندگان انسانی را متوجه دولت ترکیه دانسته، و از آن دولت خواسته است تا مرزها را بر روی آنان بگشاید. 

این سازمان تأکید می کند که صدها خانواده شیعی مذهب از شهر موصل که به دلیل تهدید تروریست ها با خطر پاکسازی نژادی و مذهبی رو به رو هستند، به سمت مرزهای ترکیه گریخته اند و از آنجا که دولت ترکیه به آنان اجازه ورود به این کشور را نداده است، این خانواده ها با وضعیت انسانیِ اسفباری دست به گریبانند. 

در این بیانیه آمده است: نماینده این سازمان در شهر دهوک عراق که با ترکیه هم مرز است، در بیان مشاهدات خود از اوضاع بسیار رقّت بار و نگران کننده این آورگان می گوید: بیش از ده هزار خودرو سبک و سنگین در نزدیکی مرز ترکیه متوقف شده است و سرنشینان آنها به این امید به آنجا رفته اند که از دست گروه های تروریست رهایی یابند. 

وی یادآوری کرده است که خانواده های پناهنده به مرز ترکیه، از نبود غذا، آب، سرپناه و هوای گرم به شدت در رنج هستند. 

این سازمان توجه داده است که نمایندگانش به سرعت دست به کار شده اند تا اوضاع نابسامان پناه جویان را مستند نموده و از دیگر سو با کمیساریای عالی امور پناه جویان تماس برقرار کنند تا شاید این اقدامات، دولت ترکیه را به باز کردن مرزها برای ورود پناه جویان و اسکان موقتشان وادار کند. 

این سازمان همچنین از تمام سازمان های انسان دوست و حقوق بشری و نیز از حکومت کردستان عراق خواسته است تا به یاری این خانواده ها شتافته، از جانشان در برابر تهدیدات موجود حفاظت کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا