جهان اسلام

ادامه بلاتکلیفی مهاجران افغانستانی در کشورهای اروپایی

هزاران پناهجوی افغان به دلیل وضعیت نابسمان امنیتی در افغانستان برای جستجوی آرامش و امنیت راهی کشورهای اروپایی شده اند.

 

هزاران پناهجوی افغان به دلیل وضعیت نابسمان امنیتی در افغانستان برای جستجوی آرامش و امنیت راهی کشورهای اروپایی شده اند.

اما پناهجویان این کشور در اروپا نیز با اخراج اجباری و عدم رسیدگی به درخواست پناهندگی از سوی کشورهای اروپایی روبرو هستند و شمار بسیاری از آنها در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

به تازگی وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرد که در حال حاضر بیش از 150 هزار پناهجوی افغانستانی در اروپا در وضعیت بلاتکلیفی بسر می‌برند و به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی صورت نگرفته است.

میزان پذیرش پناهندگی پناهجو از افغانستان در سالهای اخیر در حالی به شدت کاهش یافته که سازمان ملل سال گذشته این کشور را به دلیل تشدید ناامنی‌ها در فهرست کشورهای «درگیر جنگ» قرار داد.

«اسلام‌الدین جرات» سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان در اینباره گفت: در یک سال اخیر بیش از 2800 پناهجوی افغانی از کشورهای اروپایی به کابل اخراج بازگردانده شدند.

وی تصریح کرد که شماری از این پناهجویان بر اساس توافقنامه که حکومت افغانستان در سال 2015 با کشورهای اروپایی به امضا رسانده به صورت اجباری از سوی کشورهای اروپایی اخراج شده اند.

سال گذشته کشورهای اروپایی به دلیل تشدید اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی در زمانی که تلفات غیرنظامیان در بالاترین سطح قرار داشت به نقض قوانین بین‌الملل متهم شدند.

اخراج پناهجویان افغانی از کشورهای اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که بیش از 3 میلیون نفر در افغانستان به دلیل جنگ و خشکسالی با خطر گرسنگی روبرو هستند.

برخی از نهادهای حامی پناهجویان در اروپا اخراج اجباری پناهجویان افغانی از کشورهای اروپایی را مغایر با ارزش‌های انسانی دانسته و وضعیت امنیتی و اجتماعی در افغانستان را نامساعد می‌دانند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا