اخبارجهانجهان اسلام

آيت الله العظمى شيرازى: ترک اجراى حد ارتداد يا سب النبى درصورتيكه موجب بدبينی به اسلام شود، واجب است .

انتشار خبر اعدام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام ارتداد و توهین به پیامبر و مقدسات با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده.

مقامات قضایی در ایران اعلام کردند این دو شخص روز پنجشنبه ۱۴ اردی‌بهشت اعدام شدند.

رسانه‌های نظام ولایت فقیه به نقل از مقامات قضایی پنج شنبه 14 اردیبهشت اعلام کردند که یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام توهین به رسول خدا صلی الله علیه و آله و مقدسات اسلامی و ارتداد فطری بر پایه اجرای حدود الهی اعدام شده‌اند. این اجرای حکم اعدام با واکنش گسترده کاربران ایرانی در فضای مجازی و رسانه های منطقه ای و جهانی مواجه شد.
پیش از خبر اجرای حکم اعدام این دو متهم، اخبار قابل توجهی از نحوه دادرسی به پرونده ایشان انتشار پیدا نکرده بود و فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از ایران تردیدهایی در زمینه فرایند تحقیق منصفانه و دادرسی عادلانه و دسترسی متهمین به وکیل و بهره مندی از حقوق متهمین در این پرونده دارند.

با نگاهی به فرایند ابتدا تا انتهای این پرونده به نظر می آید دستگاه قضایی ترجیح داد در شفافیت و اطلاع رسانی حد اقلی و سکوت رسانه ای این پرونده را تا اجرای حکم به پیش ببرد.
تنها مستندات ایراد اتهامات به این دو نفر اعترافات ایشان پس از بازداشت می باشد که به گواهی بسیاری از حقوقدانان و فقها اعتراف در شرائط جبر و زور پس از بازداشت فاقد وجاهت قانونی و شرعی است.

بر پایه آراء فقهی برخی از علماء و مراجع تقلید شیعه از جمله آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی اجرای حدود الهی نيازمند احراز تمام شروط آن است و احراز آن در شرايط كنونی غير ممكن است.

معظم له بر اين باورند كه اجرای حدود حتى در زمان پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علی علیه السلام وامام حسن مجتبى عليه السلام نيز كه صاحب قدرت واقتدار حكومتی بودند، به سبب عدم احراز تمامی شروط در آن دوران، انجام نمی‌شده، و ایشان روایاتی را كه بر اجرای سنگسار يا اعدام يا ديگر حدود الهی در آن زمان دلالت دارند را از جهت سندی ضعيف می‌دانند.

بر همين اساس معظم له با استناد به روايات وارد شده از پيامبر و اهل‌بيت عليهم السلام، بدبين نشدن مسمانان وحتى كفار نسبت به اسلام را يكی از شروط اجرای حدود دانسته وترک اجرای حد ارتداد يا سب النبی وديگر حدود در صورت ايجاد بدبينی وتنفر از اسلام را واجب می‌دانند.

آيت الله العظمى شيرازی در نشست علمی روز 4 بهمن سال 1401 در پاسخ به سوالی در مورد جواز ترک حدود در صورت ايجاد بدبينی از اسلام فرمودند:
ترک حدود در چنين شرايطی واجب است زیرا از شروط اجرای حدود همین است که موجب بد بینی حتی کفار به اسلام نشود زیرا در مقام تزاحم بین اجرای حدود و بد بین شدن افراد به دین ، بد بین شدن به دین اشد است و اهم؛ لذا باید در مقام تزاحم مقدم شود و در روایات هم اشاره به این شرط شده است؛ همانطور كه در روایتی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: (لو لا انی اکره من ان یقال ان محمدا استعان بقوم فلما ظفر بعدوه قتلهم لضربة اعناق قوم کثیر)

بحث و گفتگو در میان أصحاب علم و فقاهت در زمینه اجرای حدود، سابقه کهنی دارد اما به نظر می رسد نظام ولایت فقیه با اجرای این حکم پس از سرکوب خونین اعتراضات جنبش زن زندگی آزادی در پی تثبیت قدرت تضعیف شده‌ی خود در داخل ایران باشد و تکیه بر سیاست غلبه به وسیله ایجاد رعب و وحشت تکیه گاه چهل ساله نظام ایران همچنان برای حفظ قدرت طبقه حاکم کاربرد داشته باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا