جهان اسلام

تاکید بر لزوم تامین امنیت شیعیان در ششمین کنفرانس بین المللی صلح و امنیت آفریقا

ششمین کنفرانس بین المللی صلح و امنیت قاره آفریقا در نایروبی با تاکید بر تامین امنیت شیعیان نیجریه برگزار شد.

ششمین کنفرانس صلح و امنیت پایدار در قاره آفریقا، با مشارکت شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، موسسه آموزش و تحقیقات صلح و امنیت سازمان ملل و حضور وزرا و مقامات امنیتی کشورهای عضو اتحادیه آفریقا، با موضوعیت کمک مالی و حمایت سیاسی از کشورهای عضو به منظور برقراری صلح و امنیت پایدار در این قاره، در شهر نایروبی پایتخت سیاسی جمهوری کنیا برگزار شد.

در این کنفرانس که نمایندگان کشورهای مختلف آفریقایی حضور داشتند، خانم هانا تته، نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در سازمان ملل و رئیس دفتر این اتحادیه، ضمن تاکید بر لزوم تامین امنیت اقلیت شیعیان در برخی از شهر های کشور نیجریه همچون زاریا و مسلمانان شمال کامرون، گفت: باید با حفظ همبستگی و صلح بین کشورهای آفریقایی امنیت را در این مناطق شیعه نشین و دیگر کشورهای تامین نماییم.

نمایندگان کشورهای آفریقایی حاضر در این کنفرانس نیز ضمن تایید سخنان وی، بر لزوم تامین امنیت در آفریقا تاکید کردند.

این در حالی است که شیعیان در نقاط مختلف آفریقا خصوصا در نیجریه علاوه بر هدف قرار گرفتن توسط سنی های تندروی بوکوحرام، توسط حکومت نیجریه نیز سرکوب می شوند و در آخرین آنها بیش از 150 تن از شیعیان با شلیک مستقیم نیروهای ارتش نیجریه به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

این شیعیان در مراسم پیاده روی اربعین حسینی شرکت نموده و در حال انجام آئین مذهبی خود بودند که به عنوان یکی از حقوق اساسی هر انسانی در جامعه جهانی شناخته شده است.

شایان ذکر است، میلیون ها تن از شیعیان در کشورهای مختلف آفریقایی زندگی می کنند، ولی به دلیل نفوذ سنی های تندرو در این کشورها و نیز وجود گروه های تروریستی، اعتقادات خود را پنهان می نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا