جهان اسلام

آئین سنتی طشت گذاری در آستانه محرم

مراسم طشت گزاری در ایران برگزار شد.

 

مراسم طشت گزاری در ایران برگزار شد.

شیعیان ترک زبان در استان های ترک نشین ایران و حسینیه های خود در شهرهای مختلف این کشور آیین طشت گزاری محرم را برگزار کردند.

مراسم طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنتها و مناسک ایرانی است که با هدف استقبال از آغاز عزاداری‌های ماه محرم برگزار می شود.

طشت گذاری، سنتی است که از دوره صفویه مرسوم گشته و در روزهای پایانی ماه ذی الحجه برگزار می‏شود.

طشتهایی که در این مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرند، گرد و از جنس برنز یا مس است. بعد از عزاداری، ریش سفیدان در هر محله، تشتها را بر دوش حمل کرده و وارد مساجد می‌شوند. حاضران در مسجد به احترام به پا خواسته و در جلو آن‌ها دسته سینه زنی با شعار «الدخیل یا ابوالفضل علیه السلام» سینه می‌زنند.

پس از آن، ریش سفیدان با دور زدن مسجد، طشت ها را در جای مخصوص خود قرار می‌دهند، آنگاه طشت ها را از آبی که در کوزه‌ها بر دوششان حمل کرده‌اند، پر می‌کنند.

در این مراسم که به نوعی محبت عزاداران به اهل البیت را نشان می‌دهد، بعد از قرار گرفتن طشتها در سکوهای مخصوص و روضه خوانی روضه خوانان، نیایش هایی خوانده می‌شود و حاضران از آب طشت به عنوان تبرک استفاده می‌کنند.

این مراسم، که حرکتی نمادین است، یادآور رفتار جوانمردانه سید اشهدا علیه السلام با حر و لشکریانش است، زیرا به راوایتی آن حضرت در روز27 ذی الحجه با حر و لشکریانش برخورد نمود و همه لشکران حر، حتی حیوانات آنها را سیراب نمودند.

آیین طشت گذاری در بین آذری زبانان، از ریشه دارترین آیین های ماه محرم است و در حقیقت، برگزاری این آیین، آمادگی آنها برای برپایی عزای حسینی را نشان می دهد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا