جهان اسلام

نامگذاری نوزدهم ذی الحجه، روز جهانی مظلومیت کربلا

با نزدیک شدن به سالروز حمله وهابی‌ها به شهر مقدس کربلا، نوزدهم ماه ذی الحجه «روز جهانی مظلومیت کربلا» نام گذاری شد.

 

با نزدیک شدن به سالروز حمله وهابی‌ها به شهر مقدس کربلا، نوزدهم ماه ذی الحجه «روز جهانی مظلومیت کربلا» نام گذاری شد.

روز نوزدهم ماه ذی الحجه، به توصیه مرجعیت شیعه آیت الله العظمی شیرازی (مدظله)، «روز جهانی مظلومیت کربلا» نام گرفت.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له، این اقدام با هدف بزرگداشت و خطیر دانستن سال روز حمله وحشیانه وهابی‌ها و سنی‌های تندرو به شهر مقدس کربلا در روز عید غدیر سال 1216 قمری، صورت گرفت.

به شهادت تاریخ، در ۱۸ ذی الحجة ۱۲۱۶ قمری، وهابی ها تحت فرماندهی «سعود بن عبدالعزیز» فرزند پادشاه وقت عربستان سعودی «عبدالعزیز بن محمد» و به دستور وی، با همراهی ۱۲۰۰۰ نفر از بادیه نشینان نجد و حجاز؛ با سوءاستفاده از نبودن بسیاری از مردم که به مناسبت عید غدیر به نجف اشرف رفته بودند، به شهر مقدس کربلا حمله ور شدند.

علامه امینی در کتاب «شهداء الفضیله» خود می آورد: «وهابیابی ها به زور وارد کربلا شدند؛ مردم آن جا را به خاک و خون کشیدند و جز عده کمی که فرار کردند یا مخفی شدند، دیگران را به شهادت رسانده و مجروح کردند. آنان قبر مطهر امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام را ویران کرده، شبکه های ضریح مطهر را کنده، اموال آن جا را سرقت نموده و حرم مطهر را به آتش کشیدند.

وی تعداد کسانی که از سادات و بزرگان شهر گرفته تا زنان و کودکانی که توسط وهابیان کینه توز در این حمله بی شرمانه به شهادت رسیدند را 7 هزار نفر یاد کرده و برخی منابع شیعی این تعداد را 20هزار نفر دانسته اند که قریب 500 نفر از آن ها در صحن مطهر و پ50 نفر در حرم مبارک به شهادت رسیده اند.

این تعداد جدای از کسانی است که توسط آن سپاه خون ریز مجروح شدند.

علاوه بر مورخین، بسیاری از شعرای عرب ـ خصوصا کربلائی ها ـ با بزرگ دانستن این حمله وحشیانه، در باره آن اشعاری سروده و نام تعدادی از شهدای این واقعه تلخ را نیز در اشعار خود آورده اند.

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی، با توجه به این اتفاق در روز عید غدیر خم (18 ذی الحجه)، روز بعد از آن یعنی 19 ذی الحجه را «روز جهانی مظلومیت کربلا» نام گذاری کردند و فرمودند:  یورش وحشیانه و بی خردانه وهابی های کینه توز به شهر مظلوم کربلا، تکرار دوباره ی وحشی گری بنی امیه در روز عاشوراست.

گفتنی است، رفتار وحشیانه ی وهابی ها در این حمله ی ددمنشانه، تا آنجا پیش رفت که برخی مورخین از این روز به عنوان عاشورای دوم نیز یاد کرده اند.

رسانه های شیعی و فعالان فضای مجازی نیز با تشکیل کمپینی با عناوین: #روز_جهانی_مظلومیت_کربلا، #19_ذی_الحجه و #اليوم_العالمي_لمظلومية_كربلاء، انزجار خود را از این حمله وحشیانه نشان می‌دهند و یاد و خاطره ی شهدای این اتفاق دردناک را زنده نگه می دارند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا