اخباربحرینجهانجهان اسلام

تایید محکومیت زندانی سیاسی مدافع حقوق بشر در بحرین

“عبدالهادی الخواجه” را می توان یکی از قدیمی ترین و سرشناس ترین زندانیان سیاسی شیعه در بحرین معرفی کرد.

منابع رسانه از منامه پایتخت بحرین گزارش دادند که دادگاه عالی بحرین درخواست تجدیدنظر وی در مورد حکم صادره را بررسی و یک بار دیگر او را متهم و محکوم کرد.

“دادگاه بحرین، محکومیت سرشناس ترین زندانی سیاسی مدافع حقوق بشر در بحرین را تایید کرد”.

این مضمون و محتوای خبری است که در ۲۴ ساعت گذشته بسیاری از منابع محلی و رسانه ای خبری جهان در مورد “عبدالهادی الخواجه” زندانی سیاسی ۶۱ ساله شیعه در بحرین که سرشناس ترین و قدیمی ترین فعال حقوق بشر در این کشور است، مخابره و منتشر کردند.

به گفته ی خانواده او و فعالان حقوق بشر، دادگاه بحرین اتهام های او را در حالی تایید کرد که مانع حضور این زندانی سیاسی در جلسه تجدیدنظر شد‌.

عبدالهادی الخواجه اولین بار در سال 2011 پس از راه اندازی و هدایت یک فعالیت و تظاهرات مسالمت آمیز در دفاع از حقوق و آزادی های اساسی در کشور پادشاهی بحرین، به زندان افتاد. او در سال های بعد محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.

سال گذشته، اتهام های جدیدی علیه این زندانی شیعه وارد شد. از جمله ی این اتهام ها، شکستن یک صندلی پلاستیکی و توهین به یک نگهبان زندان بود. 

گفته می شود زندان بانان او را از تماس با دخترش محروم کرده بودند و وی در واکنش به این محرومیت، خشمگین شد و به طرف یک زندان بان فریاد زد و او را به نقض حقوق بشر و نقض حقوق زندانیان متهم کرد که دادگاه این اقدام را توهین تلقی کرد. “الخواجه” همچنین در حین اعتراض، موجب شکسته شدن یک صندلی پلاستیکی شد که این نیز از دیگر اتهام های وارد به این زندانی بود.

او در 28 نوامبر، مجرم شناخته شد و معادل 418 دلار آمریکا وی را جریمه کردند. خانواده ی او در آن زمان، اتهام های وارد شده را “جعلی” توصیف کردند و گفتند که وی از داشتن وکیل مدافع مورد نظر خود، محروم شده و دادگاه برای او وکیل تسخیری تعیین کرد.

اکنون اما، دادگاه عالی کیفری بحرین، اتهام شکستن صندلی را تایید کرد و یک بار دیگر او را مجرم شناخت.

در پی به این اتفاق، کمپین آزادی الخواجه در بیانیه ای اعلام کرد: دادگاه، تصمیم گرفت به طور کلی درخواست تجدیدنظر را بپذیرد، اما موضوع آن را رد کرد و حکم تجدیدنظر را تأیید کرد.

در همین حال “مریم الخواجه” دختر این زندانی سیاسی روز گذشته، جمعه، در گفتگویی به میدل ایست گفت: پدرم باز هم از حضور در جلسه منع شد و به وکیل او هم اجازه داده نشد تا قبل از جلسه با او ملاقات کند.

وی افزود: من از تصمیم دادگاه غافلگیر و شوکه نشدم زیرا دادگاه دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که قصد انجام آن را دارد، یعنی نقض حقوق بشر و مجازات مدافعان حقوق بشر مانند پدرم.

از سوی دیگر “عبدالهادی خواجه” از وکیل مدافع خود خواست تا در واکنش با ممانعت از حضور و دسترسی او به این جلسه دادگاه و دیدار با وکلایش قبل از جلسه تجدیدنظر، از حضور در این جلسه انصراف دهد.

پس از این درخواست، وکیل قانونی او با حضور در جلسه، نامه ای که توسط “عبدالهادی الخواجه” نوشته شده بود را به قاضی تحویل داد و از سالن دادگاه خارج شد و از حضور در جلسه انصراف داد.

به گفته منابع مطلع، خواجه در بخشی از این نامه نوشته: با بررسی این پرونده و موارد مشابه، مشخص می‌شود که شبکه پیچیده‌ای از قوانین، رویه‌ها و نهادهای امنیتی، حقوقی و قضایی به صورت هماهنگ برای نقض حقوق زندانیان در بحرین به ویژه آنهایی که مخالف حکومت هستند، فعالیت می کنند.

همچنین “مریم الخواجه” روز گذشته فایل صوتی ضبط شده ای از پدرش در زندان را در توییتر منتشر کرد و ذیل این فایل نوشت: نگران وضعیت جسمانی و سلامتی پدرم هستم.

خواجه در این فایل صوتی فاش کرده که یکی از ماموران زندان تلاش کرد او را به زور وارد یک اتاق کند. خواجه که مقابل او ایستاده و با او جر و بحث کرد و وی را “شکنجه گر” نامید، به اتهام توهین به زندان بان، محکوم شد.

در همین حال احمد الودایی، مدیر مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین (BIRD)  گفت: عبدالهادی الخواجه، بیش از یک دهه است که در حبس غیرقانونی به سر می برد و مورد شکنجه های وحشتناک قرار می گیرد اما مقاومت وی، برای دیگر زندانیان الهام بخش است.

وی در ادامه افزود: دادگاه عالی بحرین امروز نشان داد که فاسد است و فساد در هسته اصلی قوه قضاییه ی این کشور وجود دارد و با استانداردهای بین المللی کاملا مغایرت دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا