اخبارجهانجهان اسلام

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به فراگیری خطر قحطی در غزه

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز یکشنبه گفت که مقامات این نهاد جهانی در جریان بازدید از بیمارستانی در شمال نوار غزه شاهد «گرسنگی حاد» و «ناامیدی فزاینده» فلسطینی‌ها بودند.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می گوید : مقامات این نهاد جهانی در جریان بازدید از بیمارستانی در شمال نوار غزه شاهد «گرسنگی حاد» و «ناامیدی فزاینده» فلسطینی‌ها بوده اند.

یک روز قبل از این اظهارات، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به همراه گروه‌هایی از سازمان ملل متحد اقلام درمانی و مواد غذایی به بیمارستان الشفا در غزه تحویل داده بودند.

تدروس آدهانوم، با اشاره به مشاهدات نمایندگان سازمان جهانی بهداشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: « بیمارستان شفا بخش کوچکی از این کابوس است که در سراسر غزه در حال گسترش است، جایی که کمبود شدید دارو، غذا، نیرو، آب و – مهم‌تر از همه – امنیت، مردم را تهدید می‌کند.»

به گفته تدروس، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و همراهانشان روز شنبه ۱۹ هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت ژنراتور را به الشفا تحویل دادند، مکانی که مقامات بیمارستان می‌گویند ۵۰ هزار آواره در آنجا پناه گرفته‌اند.

او هم چنین گفت که همکارانش از بخش جراحی بیمارستان شفا بازدید کردند که پر از فلسطینی‌هایی بود و به دنبال امنیت و سرپناه می‌گشتند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت سپس تاکید کرد که خطر قحطی در سراسر غزه زیاد است و مردم دربدر به دنبال غذا هستند.

وی با اشاره به صف فلسطینی‌ها در اطراف کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه گفت: «من فقط می‌توانم عذابی را تصور کنم که مردم را به چنین شرایطی سوق می‌دهد.»

پاپ فرانسیس روز دوشنبه در پیام خود به مناسبت کریسمس، گفت: کودکانی که در جنگ، از جمله در غزه، می‌میرند «مسیح کوچک امروز» هستند. رهبر کاتولیک‌های جهان حملات اسرائیل را که موجب افزایش مرگ غیرنظامیان شده است، «هولناک» خواند و آن را تقبیح کرد.

پاپ فرانسیس در جریان سخنرانی خود پایان منازعات سیاسی، اجتماعی و نظامی را در اوکراین، سوریه، لبنان، ارمنستان و آذربایجان خواستار شد. رهبر کاتولیک‌های جهان با حمایت از پناهجویان، از همه کشورها خواست تا حقوق آن‌ها را رعایت کنند.

گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین روز دوشنبه چهارم دی، پیشنهاد مقام‌های مصری برای واگذاری کنترل کامل نوار غزه در برابر آتش‌بس دائمی در جنگ را رد کردند و به گفته منابع امنیتی مصر، در مذاکرات جداگانه با میانجی‌گران در قاهره هر توافقی فراتر از آزادی گروگان‌های به اسارت درآمده در جریان حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر را نپذیرفتند.

مصر در این مذاکرات سناریوی «چشم‌انداز» با حمایت قطر را پیشنهاد داده که شامل وقفه در جنگ در برابر آزادی گروگان‌های بیشتر می‌شود و سپس به توافقی گسترده‌تر می‌رسد که شامل آتش‌بس دائمی همراه با بازنگری در حکومت بر غزه می‌شود.

نوار غزه نزدیک به دو دهه است که در کنترل گروه حماس قرار دارد.

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه در مقر شمالی فرماندهی ارتش این کشور به گروه حزب‌الله لبنان هشدار داد که آنچه در غزه انجام دادیم را می‌توان در بیروت هم انجام داد.

از زمان آغاز جنگ غزه، تقریبا هر روز برخوردهایی بین گروه حزب‌الله و ارتش اسرائیل در طول نوار مرزی لبنان رخ داده که این امر موجب نگرانی از افزایش دامنه برخوردها شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا