جهان اسلام

انتشار عکس های ماهواره ای از خرابی های اخیر در شهر العوامیه

عکس های ماهواره ای از خرابی های وسیع العوامیه خبر می دهند.

 

عکس های ماهواره ای از خرابی های وسیع العوامیه خبر می دهند.

سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر، امروز (یک شنبه) به همراه گزارشی، عکس هایی ماهواره ای را از شهر شیعه نشین «العوامیه» منتشر کرده که حاکی از خرابی هایي وسیع در این شهر است.

«العوامیه» که چند ماه است در محاصره نیروهای نظامی عربستان قرار دارد، شاهد ویرانی های شدیدی در زیرساخت ها و املاک  عمومی در پی یورش های متعدد نیروهای نظامى و امنيتى به این شهر بوده تا آنجا که برخی از اهالی این شهر را ناچار كرده از شهر خود به دیگر مناطق کوچ کنند.

همچنین این سازمان در گزارش خود به نقل از شاهدان عینی و فعالان مدنی آورده است:  اعمال خشونت آمیز، سرکوب  و هتک حرمتی که از مدتی پیش در منطقه الشرقیه عربستان (که عمدتا شیعه نشین است) جان تعداد زیادی از مردم غیر نظامی را گرفته و یا آنان را مجروح ساخته است.

به گفته ساکنان و فعالان این منطقه، اکثر ساکنان شهر «العوامیه» به اجبار و برای حفظ جان و ناموس خود کوچ کردند و تعداد کمی که نتواستند از این شهر فرار کنند، در شرایطی سخت و بدون وجود خدمات رفاهی مانند آب، برق و خدمات بهداشتی به سر می برند. 

«ساره لیا ویتسون» مدیر شعبه خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: مقامات عربستان باید به ساکنان تحت محاصره شهر «العوامیه» خدمات اساسی ارائه داده ومطمئن شوند که آنها می توانند با امنیت و آزادی کامل در این شهر رفت و آمد کنند.

وی همچنین با اشاره به مقامات سعودى، افزود: آنها باید تحقیقات دقیق و بی طرفانه ای را انجام دهند و کسانی که اهالی «العوامیه» را مجبور به کوچ نموده اند مورد بازخواست قرار داده و اقداماتی فوری را برای بازگشت ایمن مردم به خانه های خود، در پیش بگیرند.

مدیر شعبه خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر در پایان گفت: مقامات مسئول باید مجوز بازگشایی فروشگاه هاو داروخانه ها را صادر کنند و خسارت ها و ویرانی هایی که به اموال عمومی مردم وارد شده جبران نمایند.

شایان ذکر است، بیشتر شیعیان عربستان در مناطق نفت خیز شرق این کشور زندگی می کنند و همواره از انزوای خود با تحرکات مسالمت آمیز شکایت کرده اند.

این اعتراض ها به شدت توسط مقامات عربستان سرکوب شده است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا