جهان اسلام

اطلاعات ناچیز افراط گرایان از اسلام

یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراط‌گرایان داعشی دانش اسلامی بسیار اندکی دارند.

 

یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراط‌گرایان داعشی دانش اسلامی بسیار اندکی دارند.

یک مطالعه جدید از پیام‌های گوشی‌ تلفن همراه یک سلفی عضور یک گروه تروریستی آشکار کرد که جوانان افراط‌گرا، دانشی بسیار اندک از اسلام و قرآن مجید داشته و برای توجیه مسلمان بودنشان و حضورشان در بین سنی های تندروی گوروهای تروریستی، اسلامی ساختگی برای خودشان ایجاد کرده‌اند که مفاهیم غربی و حتی گاها مسیحی را شامل می‌شود.

در این تحقیق که توسط محققان آلمانی انجام شده، تقریبا 6 هزار پیام واتس‌آپی، از یک تلفن همراه ـ که سال گذشته از یک عامل حمله تروریستی ضبط شده بود ـ مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده این تحقیق دانشگاهی می‌گوید: پیام‌های واتس‌آپی گرفته شده از تلفن یک جوان سلفی عضو یک گروه تروریستی، چشم‌انداز جدیدی برای محققان از فعالیت‌های تروریست‌ها پیش از حمله ارائه می‌دهد.

این محققان با نام «بیکم دیزری» و «مایکل کیفیر» که پیام‌های گوشی همراه را از دیدگاه مطالعات اسلامی مورد بررسی قرار داده‌اند می‌گوید: گفتگو‌ها نشان داد که اعضای این گروه تروریستیِ به ظاهر اسلامی، دانش ناقصی از اسلام دارند. اسلامی که در چت‌های گروه از آن صحبت شده کمترین نقاط مشترک را با الهیاتِ دینی دارند و این بی‌سوادی دینی چیزی فراتر از نمادها و واژگان اسلامی است.

آن‌ها افزودند: عناصری از فرهنگ جوانان غربی و مصرف‌گرایی و حتی روایاتی از دنیای نمادین مسیحی بخشی از این اسلام ساختگی هستند.

شایان ذکر است، بسیاری از جوانان افراطی که در گروه های تروریستی سنی های تندرو حظور دارند؛ در ابتدا با گفتمانی از برخی مذاهب مانند وهابیت یا سلفیت آشنا شده اند و پس از شستشوی مغزی توسط مبلغان این مذاهب، جذب گروه های تروریستی می شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا