اخبارافغانستانجهان

نگرانی سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر از کشتار انتقام جویانه طالبان

دیده‌بان حقوق بشر در پی نشر گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که موارد نقض حقوق بشر علیه مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان را مستند کرده، گفته است که «کشتارهای انتقام‌ جویانه‌ی طالبان در افغانستان پایانی ندارد.

در گزارش یوناما که روز سه شنبه، 31 مرداد منتشر شد، آمده است که این دفتر از ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ الی ۳۰ ماه ژوئن سال جاری میلادی، دستکم ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر، از جمله ۲۱۸ قتل فراقضایی و ۱۴ مورد ناپدیدشدن‌های اجباری را ثبت کرده است.

معاون مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشر گفته است که این گزارش نگرانی‌ها در مورد رفتار طالبان با پرسنل نیروهای امنیتی دولت سابق را تأیید می‌کند.

وی افزوده است که رهبران طالبان پس از بدست‌ گرفتن قدرت، به اعضای نیروهای امنیتی پیشین وعده‌ی عفو دادند، اما این امر، فرماندهان محلی این گروه را از انجام حملات انتقام‌ جویانه منع نکرده است. افرادی که با آژانس سازمان ملل مصاحبه کردند، ضرب و شتم با لوله و کابل و همچنین تهدید و توهین کلامی را توصیف کردند. یوناما از اعضای خانواده‌هایی که بستگانشان دستگیر یا ناپدید شده بودند، شنیده که اجساد آنها روزها یا حتی ماه ها بعد پیدا شده و در برخی موارد، افراد هرگز پیدا نشده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا