اخبارجهانجهان اسلام

شروع خدمات رسانی مواکب مردمی همزمان با آغاز مشّایه اربعین

رویداد تاریخی سالانه مشّایه اربعین چند روزی است که آغاز شده و پخش زنده پیاده روی و ویژه برنامه های اربعینی به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی و اردو ، تا روز بیستم ماه صفر الاحزان در شبکه های شش گانه امام حسین علیه السلام ادامه دارد.

هم زمان با شروع این شعیره عظیمه ، مواکب خدمی نیز فعالیت های خود را چه در مسیر مشّایه و چه با حضور در شهر مقدس کربلا آغاز نموده اند.

مشّایه اربعین امام حسین علیه السلام چند روزی است که آغاز شده و زائران حرم حسینی با پای پیاده از استان ها و شهرهای مختلف عراق به سمت شهر مقدس کربلا حرکت می نمایند.

در این میان زائرانی از کشورهای مختلف از جمله کویت ، افغانستان ، پاکستان ، ایران و لبنان و سایر کشورها نیز برای شرکت در این گردهمایی عظیم وارد خاک عراق شده و تعداد فراوان دیگری نیز از تمامی نقاط دنیا طی روزهای آینده به این همایش بزرگ خواهند پیوست.

هم چنین موکب های حسینی برای خدمت رسانی به زائران اربعین در جاده های مختلفی که زائران حسینی از شهرهای مختلف خود را شهر مقدس کربلا می رسانند ، در تمامی طول مسیر راه اندازی شده است.

شهر مقدس کربلا به ویژه در مرکز منطقه قدیمی هم طی این روزها شاهد ورود موکب های خدمات رسانی مردمی از استان های مختلف عراق که در ارائه خدمات به زائرین اربعین امام حسین شرکت می کنند ، بود.

پذیرائی از زائران یکی از رسوم به جا مانده از گذشته های دور است که در میان مردم عراق تا کنون با شور و شوق فراوان رواج داشته و شیعیان عراق با جان و دل و بعضا بذل تمامی مال خویش و اهدای نذورات و حضور شبانه روزی در جایگاه های مخصوص ، از زائران اربعین اباعبدالله به بهترین شکل ممکن پذیرایی نموده و یا برای اسکان ، آنان را جای میدهند.

هیات ها و موسسات و مجموعه های مذهبی عراق، چادرهای بزرگی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی بر پا می‌کنند که به آنها «موکب» یا مُضیف می‌گویند و زائران را برای پذیرایی و استراحت در آنها جای می‌دهند ، موکب‌ ها به صورت رایگان به زائران خدمات ارائه می‌دهند و مدیریت موکب‌ها هم به‌شکل مردمی و مستقل از دولت انجام می‌شود.

در طول سال های متمادی تلاش بر این بوده که پذیرایی از زائران اربعین و تهیه امکانات لازم برای برپایی مشّایه و زیارت اربعین و اهتمام بر این شعیره عظیمه ، به شکل مردمی صورت پذیرد و از دولتی شدن آن پرهیز گردد.

اگر چه تامین امنیت زائران در طول مسیر پیاده روی و نیز در شهرهای کربلا و نجف ، و هم چنین تسهیل در تشریفات اداری و روادید زائران اربعین از دیگر کشورها ، با اهتمام دولت عراق انجام می شود و در سال جاری با اقدام قابل تحسین هیات دولت عراق ، طبق مصوبه آنان ، روادید رایگان اعلام شده ، اما مردمی بودن مواکب خدمی از ویژگی های مشّایه اربعين است ، که در سال جاری نیز ، چند روزی است همزمان با آغاز این رویداد سالانه تاریخی ، فعالیت های آنان نیز شروع شده و همچنان خدمات رسانی این مواکب مردمی ادامه دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا