اخبارجهان

سازمان جهانی نفی خشونت ، در روز جهانی فعالیت‌های بشردوستانه ، خواستار گفتگوی همه جانبه و همبستگی جوامع بشری شد

در روز جهانی فعالیت‌های بشردوستانه ، سازمان جهانی نفی خشونت در مورد خطرهای ناشی از ادامه درگیری ها در دنیا هشدار داد و خواستار گفتگوی همه جانبه و همبستگی میان جوامع بشری شد.

روز شنبه مرکز سازمان جهانی نفی خشونت تأکید کرد بشریت در زمان کنونی نیاز مبرمی به اقدام های بشردوستانه با هدف تامین رفاه و امنیت و آرامش انسان ها و زندگی همراه با سلامتی در سایه عزت و حفظ کرامت بشریت دارد.

این سازمان در پیامی ویژه به مناسبت روز جهانی فعالیت های بشردوستانه که نسخه ای از آن به خبرگزاری اخبار شیعه رسیده ، با اشاره به تجربه ای که جامعه بین المللی به دلیل تعصب های کورکورانه به مانند قانون جنگل طی کرده است ، و به دلیل درگیری های مسلحانه ، بشریت خطرناک ترین مراحل را طی قرن های متمادی پشت سر نهاده است ، تاکید کرده است که آنچه ما در حال حاضر به آن نیاز داریم، گسترش اقدام ها و فعالیت های انسان دوستانه در میان همگان است.

این بیانیه هم چنین می افزاید متاسفانه دامن زدن به چند دستگی و تفرقه در سطح بین المللی و ایجاد درگیری‌های سیاسی ، به ویژگیِ همه‌جانبه ی قدرت‌ها و رژیم‌های حاکم تبدیل شده است که علی رغم ادعای علاقه‌مندی به میثاق‌های بین‌المللی که صلح و امنیت جهانی را تضمین می‌کند ، به دنبال ایجاد تنش در جهان هستند و با این وضعیت ، بیم آن می رود که اوضاع دنیا از کنترل خارج شده و جمعیت زمین را به جنگی همه جانبه و ویرانگر تبدیل کند که در این صورت وضعیت پیچیده و لاینحلی پدید خواهد آمد که نه چیزی در این جهان باقی می ماند و نه می توان از پیامدهای آن اجتناب نمود.

در ادامه این بیانیه آمده است : در شرایطی که جامعه بین الملل ، روز جهانی اقدامات بشردوستانه را پشت سر می گذارد ، احساس نگرانی، دلهره و وحشت همه ناظران را در مورد خطراتی که بشریت را تهدید می کند احاطه کرده است، و رفع این نگرانی ها مستلزم افزایش تلاش ها برای فرونشاندن نزاع های فراگیری است که جامعه بین المللی را به اردوگاه شرق و غرب تقسیم نموده است.

این بیانیه با خاطرنشان کردن جنگ میان روسیه و اوکراین که عمق اختلاف ها میان دو طرف را در جهان آشکار کرده است ، شرایط پدیدآمده را ناشی از بی توجهی شدید طرف های متخاصم به صلح و امنیت بین المللی دانسته ، به گونه ای که تمامی طرف ها و پشتیبانان آن ها در پشت پرده این نزاع ها به دنبال تسلط بیشتر و کنترل افزون تر و کسب منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند ، که علاوه بر دور بودن از واقعیت های جهانی ، با اصول همزیستی مسالمت آمیز که مورد پذیرش سازمان های بین المللی و همه کشورهای درگیر بوده نیز در تضاد است.

این مرکز ضمن ابراز تأسف از این واقعیت که طرف‌های درگیر ، به خسارات جانبی ناشی از نزاع ها اهمیت نمی‌دهند ، ابراز امیدواری کرده است که کشورهای مختلف ، ایده جنگ های ویرانگر هسته ای کنار بگذارند ، چرا که با تلاش های برخی از دولت ها برای دستیابی به این سلاح ها ، اقتصاد کشورهای در حال توسعه و کیفیت زندگی، امنیت، و ثبات سیاسی و اجتماعی مردم خود را تحت تأثیر تصمیم های ماجراجویانه خود قرار داده اند و همچنان آثار سوء آن ، بر این کشورها و مردم آن سایه افکنده و حتی موجب تهدید همه جانبه برای تمامی مردم دنیا شده است.

سازمان جهانی نفی خشونت در پایان بیانیه خود از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواست به اقدام های جدی خود برای کاهش چالش های بین المللی از طریق میانجیگری به منظور جلوگیری از کاهش بی‌سابقه‌ تعامل و گفتگو که در سطح سیاسی بین‌المللی رخ داده ، ادامه دهد و راه‌حل‌های فوری برای توقف جنگ بین‌المللی در اوکراین را جستجو کند.

این سازمان هم چنین از طرف‌های درگیر خواست تا با تکیه بر اصول عادلانه که حقوق مردم و تمامی دولت‌ها را تضمین کند، به گفت‌وگو و مذاکره برای حل اختلاف ها تن بدهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا