اخبارافغانستانجهان

بیست‌و‌پنجمین سالگرد قتل عام شیعیان هزاره در مزارشریف

همزمان با فرارسیدن بیست‌وپنجمین سالروز قتل ‌عام هزاران غیرنظامی عمدتا شیعیان هزاره در شهر مزارشریف در شمال افغانستان، شهروندان این کشور خاطرات قربانیان را گرامی ‌می‌دارند.  شهروندان افغانستان به این مناسبت یکبار دیگر خواستار «پایان‌ دادن به نسل‌کشی هزاره‌ها» شده ‌اند و بر ضرورت تأمین عدالت در حق قربانیان قتل‌عام مزارشریف تأکید می‌کنند. بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی، در این فاجعه انسانی تنها در یک روز، بیش از سه هزار غیرنظامی عمدتاٌ شیعیان هزاره قتل عام شدند.

گروه طالبان در ۱۷ مرداد، سال ۱۳۷۷خورشیدی با تسلط بر شهر مزارشریف در شمال افغانستان، حملات وسیعی را علیه هزاره‌ها در این شهر به ‌دلیل هویت قومی و مذهبی‌شان راه‌ اندازی کرد.

آمار دقیق قربانیان این قتل‌عام مشخص نیست، اما در گزارشی که دیدبان حقوق بشر در این مورد در نوامبر سال ۱۹۹۸ منتشر کرده آمده است که طالبان در این شهر بیش از سه هزار غیرنظامی هزاره، تاجیک، اوزبک و ترکمن را به قتل رسانده ‌اند. این نهاد گفته است که اکثریت قربانیان شیعیان هزاره بوده‌ اند. خبرگزاری آسوشتیدپرس در گزارشی که در این مورد تهیه کرده است، به نقل از منابع محلی می‌گوید که طالبان در پنج ماه اول تسلط خود بر شهر مزارشریف، بیشتر از ۱۵ هزار نفر از هزاره‌ها را کشته ‌اند.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته است که ملا عبدالمنان نیازی، استاندار طالبان در بلخ در دومین روز تسلط این گروه بر شهر مزارشریف، با سخنرانی در مساجد، هزار‌ه‌ها را به «خشونت» و «انتقام‌جویی» تهدید می‌کرد. در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که ملا نیازی در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود که «هزاره‌ها مسلمان نیستند، شیعه هستند. آنان کافر‌ اند.» دیدبان حقوق بشر گفته است که نیروهای طالبان در جریان این حملات به شماری زیادی از زنان و دختران تجاوز کرده‌ اند.

اکنون و پس از 25 سال، شهروندان افغانستان از این روز به ‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی از سالروز قتل‌عام شهر مزارشریف یادبود کردند و خاطرات قربانیان را گرامی داشتند. شورای جهانی هزاره در توییتی نوشته است: «نسل‌کشی هزاره‌ها توسط طالبان در ماه آگوست سال ۱۹۹۸، جان ۱۵ هزار نفر را گرفت و یکی از تاریک ‌ترین فصل‌های تاریخ افغانستان را رقم زد.»

شهروندان افغانستان به این مناسبت یکبار دیگر خواستار «پایان‌ دادن به نسل‌کشی شیعیان و هزاره‌ها» شده ‌اند و بر ضرورت تأمین عدالت در حق قربانیان قتل‌عام مزارشریف تأکید می‌کنند. با وجود درخواست‌های مکرر فعالان هزاره و خانواده‌های قربانیان، تا اکنون در مورد قتل‌عام مزارشریف تحقیقات مستقل از سوی سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی انجام نشده است. شهروندان افغانستان با اشاره به تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، از تکرار چنین رویدادهای هشدار می‌دهند.

گفتنی است در 17 مرداد 1377 هجری خورشیدی، گروه طالبان در کنار قتل عام شیعیان هزاره در مزار شریف، 8 دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را نیز تیر باران کردند. در آستانه بیست و پنجمین سالگرد این رویداد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران حمله‌ی ۲۵ سال قبلِ گروه طالبان به سرکنسولگری ایران در مزارشریف، مرکز استان بلخ را «جنایت» خوانده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا