اخبارافغانستانجهان

نسل کشی شیعیان هزاره در افغانستان

مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه می‌گوید شیعیان هزاره افغانستان به عنوان یک گروه مذهبی، در خطر جدی «نسل کشی آهسته» قرار دارند. این نهاد حقوق بشری در تازه ترین بیانیه اش گفته که چنین خطری از سوی گروه‌های چون داعش و طالبان متوجه شیعیان هزاره در افغانستان است. این نهاد
خواستار اقدامات فوری و هماهنگ بین‌المللی برای حفاظت از شیعیان هزاره در افغانستان شده است.

شیعیان هزاره‌ی افغانستان؛ گروه جمعیتی که بیش از صدسال است هرازچندگاهی از سوی گروه‌های افراطی سنی و حتی حاکمان این کشور، تحت عناوین مختلف مورد ظلم، ستم و نسل کشی قرار گرفته اند. تاکنون ده‌ها نهادحقوق بشری بین‌المللی از نسل کشی شیعیان هزاره افغانستان سخن گفته و خواهان به رسمیت شناختن و جلوگیری آن شده اند.
در تازه ترین مورد، مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه در بیانیه ای گفته که جامعه شیعیان هزاره افغانستان با تبعیض سیستماتیک، حملات هدفمند و نسل کشی آهسته قرار دارند. این مجمع افزوده که گروه طالبان آزادی مذهب و عقیده شیعیان و هزاره ها را ممنوع کرده است. این نهاد با اشاره به محدودیت های طالبان بر عزاداری دهه محرم در افغانستان و برخورد خشونت آمیز نیروهای این گروه با عزاداران و شیعیان در این کشور، نوشته است که طالبان به سمت عزاداران یورش بردند و با آتش گشودند بر آنان، شماری را کشتند و شماری را زخمی کردند. مجمع آسیایی برای حقوق بشر و توسعه، محدودیت های طالبان بر عزادارای دهه محرم و یورش نیروهای این گروه بر شیعیان هزاره را به معنی «سرکوب» شیعیان دانسته و گفته اند که شیعیان از آن متأثر شده اند.
این نهاد گفته که از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در آگوست سال 2021 میلادی تا اکنون 700 غیرنظامی از شیعیان هزاره کشته و یا زخمی شده اند. بر اساس بیانیه مجمع آسیایی برای حقوق بشر، این افراد در 13 «حمله هدفمند» گروه تندرو سنی داعش کشته و یا زخمی شده اند. در بیانیه این نهاد آمده است که طالبان تمامی سازوکارهای قانونی برای حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون را لغو کرده است و قوانین و مقررات و رویدادهای ملی اختصاص داده به شیعیان هزاره را حذف کرده اند و جامعه هزاره را در خطر بیشتر آزار و اذیت قرار داده اند. حذف قانون احوال شخصیه شیعیان، ممنوعیت تدریس فقه جعفری در دانشگاه های افغانستان، حذف تعطیلی رسمی روز عاشورا از تقویم ملی افغانستان و محدویت بر عزاداری دهه محرم را از جمله موارد سرکوب حقوق شیعیان در زیر سلطه طالبان دانسته است. این نهاد گفته که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان تا ماه جولای سال 2022 میلادی 25 هزار نفر از شیعیان هزاره افغانستان توسط طالبان به صورت اجباری از سرزمین های اجدادی شان آواره شده اند. بر اساس بیانیه این نهاد، شیعیان هزاره همچنین به دلیل مداخله طالبان، از کمک های بشردوستانه جامعه بین المللی محروم شده اند.
بیانیه مجمع آسیایی حقوق بشر در حالی است که پیش از این هم نهادهای مختلف حقوق بشری از سرکوب تاریخی شیعیان هزاره در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند و خواستار جلوگیری از نسل کشی هزاره ها در این کشور شده اند. حملات گسترده تروریستی در بیست سال گذشته، به ویژه در دو سالی که گروه طالبان حاکم شده اند، باعث شده است که پارلمان های کشورهای مختلف، در مورد نسل کشی هزاره ها در افغانستان بحث شوند و تلاش برای به رسیمت شناسی آن، افزایش یابد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا