اخبارجهانجهان اسلام

حکم دادگاه هند برای بررسی علمی ادعای هندوها درباره مسجد «گیانواپی»

یک دادگاه در هند در حکمی اعلام کرد: مقامات هند حق دارد تا بررسی علمی درباره مسجد «گیانواپی» واقع در شهر واراناسی انجام دهند که قرن هفدهم روی معبد هندو ساخته شده یا خیر؟

مسجد گیانواپی در شهر واراناسی هند یکی از چندین مسجد در ایالت اوتارپرداش است که برخی از هندوها معتقدند که روی ویرانه های معابد ساخته شده است.

اختلاف بر سر مالکیت زمین یکی از داغ‌ترین مسائل بحث برانگیز در هند بین هندوها که 80 % جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، و اقلیت مسلمان که 14 % از جمعیت یک میلیارد و 400 میلیون نفر آن را تشکیل می دهند، بوده است.

ویشنو شانکار جین، وکیل شاکیان هندو گفت: دادگاه عالی در ایالت اوتارپرداش امروز به سازمان باستان شناسی اجازه داد تا سازه مسجد را بدون آسیب رساندن به آن بررسی کند.

مسلمانان با حکم تحقیق و بررسی مخالف هستند و مدعی هستند به ساختمان مسجد آسیب وارد خواهد آمد.

اداره باستان شناسی هند ماه گذشته تحقیق و بررسی را آغاز کرد، اما دادگاه عالی هند این پروژه را متوقف کرد تا زمان تجدید نظر رسید و دادگاه عالی امروز این تصمیم را اعلام کرد.

هیئت اسلامی که این مسجد را اداره می کند، اعلام کرد: این بررسی با مفاد قانون سال 1991 میلادی که از مکان‌های عبادی حمایت می کند، مغایرت دارد.

مسجد «گیانواپی» دومین مسجد در شمال هند پس از مسجد بابری است که مورد اختلاف میان هندوها و مسلمانان است. این مسجد قرن هفدهم میلادی بنا شده است و هندوها مدعی هستند که این مسجد روی ویرانه‌های یک معبد بناشده است.

مسجد گیانواپی، یک بار در سال 1992 به دست شماری از هندوها تخریب شده و هم اکنون بعد از گذشت سال ها این مسجد همچنان محل اختلاف است. این مسجد در کنار معبد «کاشی ویشوانات» واقع شده و در معرض تخریب قرار دارد، زیرا خانه های بسیاری نیز در این منطقه تخریب شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا