اخبارجهان

هشدار دبیر کل سازمان ملل از رسیدن زمین به نقطه جوش

پس از اینکه دانشمندان اعلام کردند احتمالا ژوئیه ۲۰۲۳ گرم ‌ترین ماه در تاریخ زمین باشد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته این تازه اول دوران به جوش آمدن جهان است.

آقای گوترش این داده‌‌ها را فاجعه‌ای برای کل سیاره زمین خواند و گفته این تازه آغاز کار است، دوران «گرمایش جهانی» به پایان رسیده و «جوشش جهانی» آغاز شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد هنوز هم می‌توان جلوی گرم‌ تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» نیاز داریم. دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که به‌ویژه کشورهای گروه ۲۰ که مسوول ۸۰ درصد انتشار گازهای گل‌خانه‌ای جهانی هستند، باید گام‌های لازم را بردارند. گوترش پیش از این نیز گفته بود که بشریت در شاهراهی به ‌سوی جهنم آب ‌و ‌هوایی روان است.

سازمان جهانی هواشناسی و سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا چند روز پیش در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «به احتمال زیاد» در ژوئیه ۲۰۲۳، ماه جاری میلادی، رکورد گرما شکسته خواهد شد. قطب جنوب که یکی از سردترین مکان‌های روی زمین است نیز تحت تاثیر این گرما قرار گرفته است. دمای دریاها در حال حاضر در زمستان نیمکره جنوبی به پایین ترین سطح خود رسیده است. از سوی دیگر بارندگی و سیل بی‌سابقه برخی مناطق کره جنوبی، ژاپن، هند و پاکستان را زیر آب برده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا