اخبارجهانجهان اسلام

اختصاص ۹ درب برای ورود و خروج دسته عزاداری طویریج در حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام

۹ درب برای ورود و خروج عزاداران شرکت کننده در دسته عزاداری طویریج در نظر گرفته شده است.

روز پنجشنبه یکی از مسئولان حرم حضرت عباس علیه السلام با اعلام این که در سال جاری ساز و کارهای مناسبی برای انجام هر چه با شکوه تر مراسم عاشورا در نظر گرفته از رونمایی ۹ درب برای ورود و خروج دسته های عزاداری طویریج خبر داد.

ردا ناجی العامری، معاون اداره تعمیر و نگهداری حرم مطهر حضرت عباس در گفت‌وگو با خبرگزاری شیعه گفت: درب‌های حرم مطهر برای عبور دسته های عزاداری طویریج در روز عاشورا آماده‌سازی شده و جمعا ۹ درب برای ورود و خروج این دسته ها در نظر گرفته شد که 4 درب برای ورود عزاداران از ناحیه بین الحرمین و 5 درب دیگر اختصاص به خروج آن ها دارد.

وی افزود: درب های ورودی، شامل باب امام حسن، باب امام حسين، باب صاحب الزمان، و باب امام موسى كاظم عليهم السلام است که این درب های چهار گانه برای کاهش ازدحام جمعیت و حرکت زائران و عزاداران و جلوگیری از آسیب های احتمالی در منطقه بین الحرمین باز شده است.

العامری هم چنین افزود که درهای خروج عبارتند از : باب القبلة، باب العلقمي ( یا باب فرات )، باب امام علي ( یا باب الكف )، امام هادي، و باب امام جواد عليهم السلام.

وی ادامه داد: حرکت موکب های عزا ، روزانه طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده صورت می گیرد، زیرا مسیر ورود به صحن حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام از خیابان های مشخصی است که به سمت باب القبله حرم مطهر منتهی می شود ، سپس زائران از باب امام حسن خارج و با طی مسیر بین الحرمین ، وارد حرم امام حسین علیه السلام می شوند.

مراسم دسته عزادارای طویرج یکی از بزرگترین تجمع های انسانی در دنیاست که همه ساله در ظهر دهم محرم الحرام به مناسبت شهادت امام حسین علیه السلام برگزار می شود.

میلیون ها زائر عراقی و غیر عراقی، شامل زائران عرب و خارجی در این مراسم باشکوه شرکت می کنند

این عزاداری از منطقه قنطره السلام در کربلا آغاز و عزادارن به سمت حرم امام حسین علیه السلام در وسط منطقه قدیمی شهر مقدس کربلا به طول دو کیلومتر راهپیمایی می کنند و سال به سال تعداد شرکت کنندگان در این مراسم عزاداری افزایش می یابد.

شرکت کنندگان در دسته های عزاداری طویریج در پاسخ به ندای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا ، در طول مسیر شعار «لبيك يا حسين» سر می دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا