اخبارافغانستانجهان

درخواست شورای علمای شیعه افغانستان  مبنی بر رفع محدودیت ها در ماه محرم

شورای علمای شیعه افغانستان از گروه طالبان خواسته درباره محدودیت بر مراسم محرم تجدید نظر کند. شورای علمای شیعه افغانستان تایید کرده که طالبان بر مراسم سوگواری ماه محرم محدودیت وضع کرده است. این شورا در بیانیه‌ای از طالبان خواسته در مورد وضع این محدودیت‌ها تجدید نظر کند تا شیعیان

بتوانند مانند سال‌های گذشته مراسم محرم را برگزار کنند.

روز دوشنبه، 26 تیر، و پس از نشر گزارش‌هایی از وضع محدودیت گروه طالبان بر مراسم محرم، سخنگوی این گروه اعلام کرد که آنان از اقلیت‌های مذهبی حمایت می‌کند و در عبادت و اجرای مراسم مذهبی‌شان آزاد هستند. با این حال، ذبیح‌الله مجاهد تاکید کرده بود که “به خاطر تامین امنیت و تدابیر احتیاطی بیشتر، گردهمایی‌های بزرگ و رفت ‌و آمد گروهی محدود شده است.”

شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرده است که روحانیون شیعه در نشستی، محدودیت طالبان را نپذیرفتند و برای حل این مسئله هیئتی را برای انتقال پیام شیعیان و گفت ‌و گو با مقامات طالبان تعیین کردند. در بیانیه روز سه‌شنبه 27 تیر، این شورا آمده است: “مسئولین امارت اسلامی در ملاقات با هیئت فوق‌الذکر، تصمیم قاطع خود را در مورد اعمال محدودیت در برخی از نواحی شهر کابل به خاطر تهدیدهای جدی امنیتی مطرح نمودند.” این شورا تاکید کرده که این هیئت در دیدار با مقام‌های طالبان «نگرانی جدی» خود را از پیامدهای وضع محدودیت‌ بر مراسم سوگواری در ماه محرم اظهار کرده است.

شورای علمای شیعه در این بیانیه تاکید کرده که از بعضی از استان‌ها و شهرستان‌ها نیز خبرهایی از اعمال محدودیت طالبان نسبت به برنامه‌ها و مراسم محرم رسیده است. این شورا همچنین از مردم خواسته است که مراسم محرم و عاشورا را با هماهنگی و همکاری نیروهای طالبان «به صورت منظم و باشکوه» برگزار کنند.

از سویی دیگر، منابع محلی در استان غزنی می‌گویند که طالبان بر برگزاری مراسم عزاداری دهم محرم بر شیعیان در این استان محدودیت وضع کرده ‌اند.

منابع روز سه‌شنبه، ۲۷ تیر، گفتند که یک هیئت از ادارات مختلف تحت مدیریت طالبان، در دیدار با نمایندگان شیعیان در غزنی به آنان دستور داده‌ اند تا مراسم عزاداری دهم محرم را فقط در چند مسجد و حسینیه محدود در داخل شهر و حومه‌های آن برگزار کنند. منابع افزوده‌ اند که طالبان به شیعیان در این استان هشدار داده ‌اند که نباید در سطح شهر پرچم نصب کنند و همچنان حق برآمدن در جاده‌ها را ندارند. براساس اطلاعات منابع محلی، ‌طالبان مشکلات امنیتی را عامل وضع این محدودیت‌ها عنوان کرده و تاکید کردند که در صورت تخلف و احتمال وقوع هرنوع واقعه ‌امنیتی، مسوولیت به ‌دوش مردم خواهد بود. این در حالی است که سال گذشته نیز طالبان با بندش جاده‌ها و شلیک‌های هوایی ‌مانع بیرون شدن عزاداران حسینی به جاده‌های این شهر شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا