اخبارجهانجهان اسلام

حمله موشکی به بیمارستانی در غزه و کشته شدن صدها غیر نظامی

در فاجعه ای جدید ، بیمارستان المعمدانی در مرکز نوار غزه در جریان درگیرهای اخیر بین حماس و اسرائیل هدف قرار گرفته است.

این حمله با واکنش های گوناگون از سوی مجامع بین المللی و سران کشورهای مختلف مواجه شده است.

وزارت بهداشت حماس اعلام کرد : بر اثر بمباران بیمارستان المعمدانی در نوار غزه صدها نفر کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها از زنان و کودکان هستند.

منابع عربی از کشته و زخمی شدن ۸۰۰ تن در حمله به بیمارستان خبر می دهند.

اخبار دریافتی حکایت از آتش گرفتن آمبولانس ها در نزدیکی بیمارستان بر اثر اصابت موشک در غزه دارد.

عکس ها و ویدیوهای مختلفی از بدن های تکه تکه شده و جنازه ها در اطراف بیمارستان منتشر شده است.

محمود عباس، رئیس‌حکومت خودگردان فلسطین پس از کشته شدن صدها نفر در بیمارستان باپتیست الاهلی ، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

خبرنگار الجزیره در این رابطه نوشت : آنچه در بیمارستان باپتیست شاهد بودیم تصاویر وحشتناک و هولناکی بود: اعضای بدن و بدن تکه تکه شده کودکان، جوانان، پیرمردها و زنان.

شاهدان عینی در غزه می گویند : در بیمارستان المعمدانی مجروح ندیدیم، فقط کشته دیدیم!

آنان هم چنین در ادامه اظهار داشته اند : وارد حیاط بیمارستان المعمدانی شدیم هیچ مجروحی نیافتیم، صدها کشته دیدیم که اجسادشان  قطعه قطعه شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید اگر این خبر تایید شود، حمله یاد شده مرگبارترین از نوع خود در پنج جنگ اسرائیل از سال ۲۰۰۸ است.

برخی منابع غیررسمی شمار قربانیان حمله به بیمارستان غزه را هزار و ۹۰ اعلام کردند.

شبکه کان اسرائیل در واکنش به این حمله موشکی اعلام کرده : حماس با حمله راکتی بیمارستان را هدف قرار داده است.

کانال ۱۲ اسرائیل سخنگوی ارتش نیز گفته است : ما هشدار داده بودیم بیمارستان را تخلیه کنند.

بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل هم اظهار داشته که : حماس از بیمارستان برای پوشش جنگ با اسرائیل می‌کرده است.

در قبال این کشتار دسته جمعی ، بسیاری از مقام های بین المللی ، و مسئولان کشورهای مختلف ، موضع گیری کرده اند و هم چنین مردم بسیاری از کشورها در اعتراض به این فاجعه ، اقدام به راه اندازی تظاهرات کرده اند.

دو طرف درگیر در این جنگ ، یکدیگر را متهم به حمله به این بیمارستان در غزه نموده اند ، اسرائیل البته ویدئویی را که حکایت از حمله حماس به بیمارستان المعمداني را داشت ، پس از چند ساعت از انتشار آن ، حذف نمود.

در حالی‌که ارتش اسرائیل این حمله را به شلیک اشتباه راکت از سوی گروه جهاد اسلامی فلسطین نسبت داده، جهاد اسلامی در پیامی این ادعای اسرائیل را رد کرده است.

جو بایدن پیش‌تر در بیانیه‌ای با ابراز خشم از حمله به این بیمارستان، اعلام کرد به تیم امنیت ملی کاخ سفید دستور داده تا درباره علت دقیق این حمله تحقیق کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با ابراز «وحشت» از حمله به بیمارستانی در غزه، تاکید کرد: «بیمارستان‌ها و کادر درمانی تحت محافظت قوانین بین‌المللی هستند.»

پزشکان بدون مرز با ابراز «وحشت» از حمله به بیمارستانی در غزه، این اقدام را «کشتار جمعی» و «مطلقا غیرقابل پذیرش» خواند و گفت: هیچ چیز این حمله تکان‌دهنده به بیمارستانی را که بیماران، کادر درمانی و آوارگان جنگ در آن بودند، توجیه نمی‌کند. این خونریزی باید متوقف شود.

دیدبان حقوق بشر حمله به بیمارستانی در غزه را «وحشت‌آور و فراتر از حد بیان» خواند و از رهبران جهان خواست برای جلوگیری از چنین بی‌رحمی‌های گسترده و از بین رفتن جان انسان‌ها اقدام کنند.

در پی این فاجعه ، روز چهارشنبه حوزه های علمیه قم و نجف تعطیل اعلام شد و پرچم حرم امام رضا علیه السلام به رنگ مشکی در آمد ، این در حالی است که که برای کشتار شیعیان در اسپایکر عراق و دیگر کشتار های مشابه ، چنین اقدامی صورت نگرفته بود.

کشتار اسپایکر کشتاری جمعی شیعیان در عراق که در خرداد سال ۱۳۹۳ شمسی ، ژوئن ۲۰۱۴میلادی به دست داعش اتفاق افتاد ، در پی این کشتار، نیروهای داعش، ۱۷۰۰ تا ۴۰۰۰ سرباز عراقی را به اسارت گرفتند و شیعیان آنان را به قتل رساندند.

بدون شک کشتار دسته جمعی انسان ها ، به ویژه حمله به بیمارستان ها که بر اساس کنوانسیون های بین المللی بایستی در قبال آسیب های ناشی از جنگ در امان باشند ، از هر طرفی که صورت بگیرد ، قابل دفاع نبوده و نقض آشکار حقوق بشر بوده و محکوم است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا