اخبارجهان

هشدار محققان از همه گیری قارچ مقاوم در برابر دارو در جهان

پژوهشگران کانادایی در مناطق دوردست چین قارچی مقاوم در برابر دارو کشف کرده‌ اند که کارشناسان نگرانند مبادا همه‌گیری بعدی را در جهان به پا کند. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، کشف این ابر قارچ که در برابر دارو مقاوم است، موجی از نگرانی در مورد احتمال شیوع گسترده‌ و همه‌گیری بیماری بالقوه‌ ای به پا کرده است.

این قارچ طوری تکامل یافته است که در برابر داروهای رایج ضد عفونت قارچی مقاوم است و از همین رو، ناقوس هشدار را در محافل علمی به صدا در آورده است. این قارچ از نواحی کشاورزی و تماس با انسان دور است، اما چنانچه مدتی طولانی در معرض داروها یا قارچ‌کش‌ها قرار گیرد، در برابر آن‌ها مقاوم می‌شود.

این نوع قارچ که جزو کپک‌های عادی به شمار می‌آید، هاگ‌هایی به نام کونیدیا را به وفور در هوا رها می‌کند و انسان بدون آنکه بداند و دچار بیماری شود، ممکن است صدها عدد از آن‌ها را تنفس کند.

این درحالی است که شیوع بیماری‌های قارچی ناشی از قارچ کاندیدا اوریس، هم در ایالات متحده هم در اروپا، در حال افزایش است. در ایالات متحده در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ این بیماری بیش از هشت برابر جهش داشت و از ۱۷۱ مورد گزارش در سال، به رقم چشمگیر هزار و ۴۲۰ مورد افزایش یافت. در ضمن میزان مرگ ‌و میر مبتلایان به بیماری کاندیدا اوریس که دچار ضعف دستگاه ایمنی بودند، ۳۰ تا ۶۰ درصد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا