اخبارافغانستانجهان

گزارش جدید سازمان ملل؛ افغانستان در سال ۲۰۲۲ بیشترین تریاک جهان را تولید کرد

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد که افغانستان در سال ۲۰۲۲، ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید کرد. در این گزارش آمده که افغانستان یکی از تولیدکنندگان عمده متامفتامین یا شیشه در منطقه شده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل می‌گوید که میزان زمین‌های تحت کشت کوکنار ۲۸ درصد در این سال بیشتر شد و تولید جهانی تریاک در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷۸۰۰ تُن رسید. بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۴ تیر، منتشر شده، کشت جایگزین برای کشاورزان افغانستان و کشورهای دیگر، عامل حیاتی برای کاهش کوکنار خوانده شده است. سازمان ملل از کشورهای کمک ‌کننده خواسته است تا فورا از مردم روستایی افغانستان حمایت کنند تا بتوانند بدون کشت مواد مخدر امرار معاش کنند.

در عین حال، سازمان ملل در این گزارش می گوید که تولید شیشه (متامفتامین) در افغانستان افزایش یافته است.  بر اساس گزارش سازمان ملل، تولید این نوع مخدر خطرناک در افغانستان باعث نگرانی فزاینده کشورهای جنوب غرب آسیا شده است.

گزارش تازه سازمان ملل از افزایش کشت تریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان تحت تسلط گروه طالبان در حالی است که شمار زیادی از فرماندهان این گروه در لیست بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر جهان قرار دارند. گروه طالبان پیش از تسلط بر افغانستان بیشترین هزینه های جنگی شان را از طريق قاچاق مواد مخدر تامین می‌کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا