اخبارجهانجهان اسلام

اعزام کاروان های حج امسال به عربستان سعودی از سراسر دنیا بدون محدودیت های سالهای گذشته

بر اساس روایات؛ حج، قدمتی طولانی دارد که ابتدای آن به حضرت آدم ابوالبشر و حتی بر اساس برخی روایات به پیش از خلقت آدم باز می گردد.

مراسم حج سال جاری فارغ از محدودیت کرونایی با حضور بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای گوناگون انجام خواهد شد. و زائران خارجی حج تمتع طی روزهای گذشته وارد عربستان شدند.

امسال پس از سه سال، عربستان هیچ محدودیت خاصی در پذیرش زائران خانه خدا اعمال نکرده است.

حج ، میراث انبیاء الهی و یادگار ابراهیم خلیل الله است که به منزله گردهم آیی بزرگ مسلمانان و پیروان قرآن کریم است که از سرزمین های مختلف دنیا به سوی مکه می شتابند تا علاوه بر انجام این دستور الهی ، پیامی اجتماعی از این کنش خود را نیز برای سایر مردمان دنیا ارسال نمایند.

البته نحوه اجرای حجِّ مسلمانان، با مناسک امروزی به سرسلسله پیامبرانِ حنیف، حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام باز می‌گردد ، امّا در طول زمان ، به ویژه در دروان جاهلیت ، حج ابراهیمی نیز مانند سایر احکام ، دستخوش تحریف‌هایی قرار گرفت که با رسالت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ، از تحریف ها پاک شد و سنت ابراهیم خلیل بار دیگر در اجرای مراسم حج احیاء شد.

حج نماد برابری تمام مسمانان با هر رنگ و نژاد و قوم است ، حج تبلور فرهنگ انفاق و یاری رسانی به نیازمندان و صاحبان درد و الم است.

میقات، آغازی برای تلاقی گروه‌های مختلف با یکدیگر است؛ گرچه در این مرحله تلاقی به صورت تصادفی و غیر الزامی است .

طواف و سعی مرحله‌ای دیگراز این تقارن است. نوعا به دلیل طواف‌های واجب یا مستحب، حجاج در کنار یکدیگر و دوش به دوش هم و این اعمال مشترک بستر مناسب‌تری را برای وفاق و همدلی فراهم می‌آورد.

در عرفات و مشعر، همگان در عرصه‌ای واحد و زمان و مکان یکسان، در کنار هم قرار میگیرند و اوج آن همدلی و همراهی با یکدیگر است.

در عرفات این تجربه را روز به نمایش میگذارند و در مشعر الحرام، شب را با این ایده سپری می‌کنند ، اگر در عرفات و مشعر، تنها حضور و ذکر، حجاج را در کنار هم قرار می‌دهد ولی در منا جملگی در یک کارزار بزرگ شرکت می‌کنند و همه حاضران در حج به رمی جمره، قربانی و دیگر اعمال منا اقدام می‌کنند ، این مرحله بالاترین درجه میزان همدلی است که علاوه بر آن، همکاری و اشتراک در اقدام را تحقق میبخشد.

حج، عرصه تلاقی اندیشه‌های شکل گرفته در عالم اسلام است ، طبیعی است که مذهب‌ها و مسلک‌های مختلف حاضر در حج، به نوعی یکدیگر را به نقد می‌کشند و پرسش‌هایی را درباره یکدیگر مطرح می‌سازند ، این موضوع موجب رشد افکار و اندیشه‌ها در عالم اسلام و ترویج تفکرات شده و این پدیده نتایج مختلفی را برای مسلمانان در پی دارد.

بُعد اجتماعی حج تنها به زمان طواف خانه خدا و مناسک حج ختم نمی شود ، معمولاً حجاج قبل از عزیمت به خانه خدا به ملاقات خویشان و دوستان رفته و طلب حلالیّت کرده حتی با دشمنان دیرینه خود صلح و آشتی می کنند.

از آن جا که در تعالیم اسلامی ، ایجاد مودّت و محبت در میان مسلمانان ، اهمیت ویژه ای دارد ، تبدیل کینه ها، خصومت ها و بدبینی ها و حسدها به انس و الفت و محبت و دوستی ، این پیامد مثبت را در بُعد اجتماعی حج ، به ارمغان می آورد.

در روزگاری که متاسفانه برخی گروه های افراطی و سلفی با ترویج خشونت به نام اسلام چهره ای خشونت آمیز و خونریز و سرکوبگر از دین ارائه نموده اند.

حج از مواردی است که با امنیت اجتماعی انسان‌ها ارتباط کامل دارد ، خداوند سرزمین مکه را بر اساس حکمت متعالیه‌اش برخوردار از امنیت اجتماعی قرار داده است.

در بُعدعبادی حج، مسلمانان ، دوری از گناه را تمرین می کند ، که آثار آن حتی پس از اتمام آن اعمال و بازگشت مسلمانان به سرزمین خود ، مانع کجروی و ارتکاب رفتارهای انحرافی می‌شود ، بدین ترتیب حج نقش مؤثری در تقویت کنترل اجتماعی در جامعه اسلامی ایفا می‌کند.

در حج امسال عربستان با ۸۵۰.۰۰۰ زائر رتبه اول ، اندونزی با ۲۲۱.۰۰۰ زائر رتبه دوم ، پاکستان با ۱۷۹.۲۱۰ زائر رتبه سوم ، هندوستان با ۱۷۵.۰۲۵ زائر رتبه چهارم ، بنگلادش با ۱۲۷.۱۹۸ رتبه پنجم ، نیجریه با ۹۵.۰۰۰ زائر رتبه ششم و ایران با ۸۷.۵۵۰ زائر رتبه هفتم بیشترین سهمیه زائرانِ حج تمتع را دارا می باشند.

سهمیه افغانستان هم حدود ۲۷ هزار زائر می باشد ، به تاجیکستان هم سهمیه ۷ هزار نفری جهت انجام مناسک حج اختصاص یافته است.
اجتماع مسلمانان در حج با ویژگی‌هایی که ذکر شد، و آثار و ویژگی های فراوان دیگری که در این زمان مختصر امکان پرداختن به تمامی ابعاد وسیع و گسترده آن نیست ، موجب می‌شود که مسلمانان در کنار هم احساس بیگانگی نکنند و همدیگر را دوست و مورد اعتماد خود بدانند و همزیستی مسالمت آمیز را تمرین کرده و آن را سر لوحه زندگی اجتماعی خویش قرار دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا