اخبارافغانستانجهان

درخواست زنان از شورای حقوق بشر مبنی بر وارد کردن فشار بیشتر به طالبان

در آستانه‌ برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، زنان معترض این کشور با ارسال یک نامه‌‌ سرگشاده به این شورا، خواستار واردکردن «فشار بیشتر و مؤثرتر» بر طالبان شده ‌اند.

آنان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌ اند که در کنار زنان افغانستان بایستد و بر مبنای ارزش‌های حقوق بشری، منشور سازمان ملل و کنوانسیون‌هایی که تبعیض و حذف سیستماتیک زنان را پوشش می‌دهد، رفتار کند.

زنان معترض افغانستان در نامه‌ ‌شان از دعوت اعضای طالبان به شماری از نشست‌های بین‌المللی در مورد افغانستان انتقاد کرده‌ و نیز مخالفت شان را با هر نوع بحث برای تعامل و به رسمیت ‌شناسی این گروه اعلام نموده‌ اند.

آنان در این نامه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته ‌اند که زمینه‌ و فرصت بررسی «جنایات ضد بشری طالبان» توسط دادگاه کیفری بین‌المللی را فراهم کند و برای آزادی زنانی که در زندان طالبان هستند، تلاش نماید.

این در حالی است که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در تازه ‌ترین گزارش خود گفته است که طالبان بیش از ۵۰ فرمان محدود کننده علیه زنان و دختران افغانستان صادر و تبعیض گسترده و سیستماتیک را علیه آنان اعمال کرده‌ اند.

این گزارش قرار است در پنجاه‌ و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که امروز در ژنو برگزار شده، ارائه شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا