اخبارافغانستانجهان

هجوم ملخ‌ها به محصولات کشاورزی در شمال افغانستان

همزمان با گسترش فقر و بحران‌های بشری در افغانستان، فاجعه تازه در این کشور بحران زده باعث نگرانی جهانی شده است.  برنامه غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) می‌گوید ملخ‌ها با حمله به مزارع شمال افغانستان به محصولات کشاورزی آسیب فراوانی زده ‌اند.

به گفته این نهاد، ملخ‌ها میلیاردها تخم گذاشتند که باعث می‌شود سال آینده هم چرخه تخریب محصولات کشاورزان ادامه یابد؛ آن هم در کشوری که از هر ۱۰ خانوار، ۹ خانوار در تامین غذا با مشکل مواجه ‌اند. فائو هشدار می‌دهد اگر ملخ‌ها امسال کنترل نشوند، سال آینده تعدادشان صدبرابر خواهد شد و به همین حد هم به مزارع کشاورزی آسیب خواهند رساند.

گفته شده هجوم ملخ‌ها می‌تواند ۱.۲ میلیون تن گندم را که یک‌ چهارم محصول امسال در افغانستان است، از بین ببرند که خسارت آن معادل ۴۸۰ میلیون دلار خواهد بود.

هجوم ملخ‌ها در هفت استان شمالی افغانستان در حالی است که با تسلط دوباره گروه طالبان در آگوست 2021 و قطع میلیاردها دلار کمک منظم بین‌المللی، اقتصاد این کشور در بحران فرو رفته است.  بر اساس آخرین گزارش برنامه توسعه سازمان ملل، تولید اقتصادی افغانستان سقوط کرده و بیش از 90 درصد از شهروندان این کشور در فقر زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا