اخبارافغانستانجهان

هشدار سازمان بهداشت جهانی از وضعیت بهداشتی در افغانستان

سازمان بهداشت جهانی از کمبود بودجه در افغانستان هشدار داده و گفته است که در صورت ادامه این وضعیت، میلیون‌ها افغان خدمات بهداشتی نجات‌ دهنده نخواهند داشت. این نهاد خواستار افزایش سرمایه‌ گذاری در ارایه خدمات بهداشتی در افغانستان، به ‌ویژه در مناطق محروم که به‌ دلیل بحران انسانی جاری به شدت کمبود منابع و آسیب ‌پذیر هستند، شده است.
سازمان بهداشت جهانی افزوده است پس از دهه‌ها بی‌ثباتی، تشدید شده توسط خشکسالی شدید و بلایای طبیعی، افغانستان در حال حاضر با یک بحران طولانی ‌مدت بشردوستانه مواجه است و میلیون‌ها تن با فقر یا عدم دسترسی به بهداشت و غذا زند‌گی می‌کنند و آن‌ها را در معرض خطر شدید سوء تغذیه و شیوع بیماری قرار می‌دهد.

ین نهاد بین‌المللی بهداشتی تصریح کرده است که به ۱۲۵ میلیون دلار بودجه اضافی برای ادامه تامین نیازهای بهداشتی اولیه تا باقیمانده سال ۲۰۲۳ نیاز دارد. طبق گفته‌های سازمان، حدود 29 میلیون تن در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند، در حالی که این رقم قبل از آگوست سال ۲۰۲۱، حدود 18 میلیون تن بود. این در حالی است که پیش از این نیز سازمان‌های کمک‌رسان از کمبود بودجه در افغانستان هشدار داده بودند. با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، نهادهای بهداشتی بین‌المللی از وضعیت سکتور بهداشت در این کشور نگرانی کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا