آمریکااخباراروپاجهان

5 ژوئن روزجهانی محیط زیست ،

اسلام علوی ، منادی محیط زیست

در جریان کنفرانس محیط زیست سازمان ملل متحد در استکهلم پایتخت سوئد سال 1972 ، نامگذاری روز 5 ژوئن به عنوان روز جهانی محیط زیست تصویب شد.

از ابتدا هدف اصلی این نامگذاری ایجاد بستر لازم برای  ادغام تعاملات انسانی و حفظ و بقای محیط زیست بود که در سال ۱۹۷۴ اولین سالگرد  با شعار «تنها یک زمین» برگزار شد.

از سال ۱۹۸۷ ایدهٔ چرخشی بودن تمرکز این تلاشهای محیط زیستی از طریق انتخاب کشورهای مختلفی برای میزبانی اجرا شد و همه ساله یک کشور به عنوان میزبان روز جهانی محیط زیست و تلاشهای مرتبط با آن از سوی سازمان ملل متحد تعیین می شود.

در آموزه های اسلام علوی توصیه های محیط زیستی کرارا دیده شده است و  رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام به مسلمان توصیه می فرمودند که به درختان و گیاهان آسیب نرسانند و با حیوانات مهربان باشند.

رسول خدا ـصلی اللّه علیه وآله همواره مسلمانان را از قطع درختان، تخریب مزرعه ها و سوزاندن آنها حتی در جنگ نهی می فرمودند و گناه این آسیب زدن به محیط زیست را مساوی کشتن کودکان بی گناه و زنان بی دفاع می دانستند.

در سیره امام علی علیه السلام و سایر امامان شیعه نیز  چنین أوامر و نواهی در حفاظت از محیط زیست دیده می شود بویژه نقش محوری امام علی علیه السلام در توسعه و کاشت نخلستان های اطراف مدینه و حفر چاه برای این نخلستان ها در تمامی تواریخ ثبت و ضبط شده و چهارده قرن پس از آن حضرت باقیات صالحات تلاشهای ایشان هنوز قابل استفاده است.

در بیانیه های سازمان جهانی نفی خشونت «مسلمان آزاده (وابسته به بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی) به مناسبت روز جهانی محیط زیست آمده است : ” سازمان جهانی نفی خشونت «مسلمان آزاده در این مناسبت از جامعه جهانی می خواهد از فرصت فراهم آمده جدید و با تصویب قوانین، عوامل آلاینده را در چارچوب قانون مورد توافق، تحت کنترل درآورد تا از گازهای زیانبار کاسته شود هرچند این امر هزینه‌بر باشد. توجه به حفظ جنگل‌ها و فضای سبز و توسعه دادن آن‌ها در حد امکان در قالب پروژه‌های دولتی و ملی با درختکاری که دانشمندان محیط زیست آن را ریه و سیستم تنفسی زمین و سازه بسیار مهمی در این زمینه می دانند بسیار ضروری است”.

پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست فرصتی است که یکبار دیگر به دنیا یادآوری شود که اسلام علوی منادی محیط زیست است و انبوه احادیث و توصیه های امامان شیعه چنین ادعایی را اثبات می کند و بویژه در کشورهای اسلامی بازگشت به آموزه های اسلام علوی خود در بر دارنده حفاظت از محیط زیست به روزآمد ترین شیوه ها است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا