اخبارافغانستانجهان

متهم شدن اتحادیه اروپا به برخورد دوگانه با پناهجویان افغانستانی

کمیته بین‌المللی نجات، اتحادیه اروپا را به برخورد دوگانه با پناهجویان افغانستانی در مرزهای این کشور متهم کرده است.

روزنامه گاردین به نقل از کمیته بین‌المللی نجات روزچهارشنبه، 10 خرداد، گزارش داده است که بسیاری از پناهجویان نیازمند افغانستان در پشت مرز‌های اتحادیه اروپا در جزایر یونان و در «کمپ‌هایی زندان ‌مانند» گیر افتاده ‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۷۱ پناهجوی افغانستانی را اسکان داده ‌اند که ۰.۱ درصدی از مجموع ۲۷۰ هزار پناهجوی افغان است که به حمایت دایمی نیاز دارند.

این کمیته همچنین، اتحادیه اروپا را به تعهد شکنی‌های مداوم در پیوند به اسکان مجدد و قانونی پناهجویان افغانستانی متهم کرده و افزوده که براساس طرحی که در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد و آلمان را مکلف به پذیرش ۱ هزار پناهجو در هر ماه می‌کرد، این کشور حتی یک تن را نیز اسکان نداده است.

در گزارش این نهاد آمده است که ۹۰ درصد از پناهجویان افغانستانی در اردوگاه‌های جزایر یونان پس از آزمایش‌های بهداشتی دارای علایم اضطراب و ۸۶ درصد دیگر افسرده‌ تشخیص شده ‌اند.

دیوید میلیبند، رییس کمیته بین‌‌المللی نجات، گفته که پذیرش ۸ میلیون اوکراینی در اتحادیه اروپا به معنای توانایی پذیرش پناهجویان از سوی کشورهای این اتحادیه است و بهانه ای برای نپذیرفتن شهروندان افغانستان وجود ندارد.

هرچند ۴۱ هزار و ۵۰۰ شهروند افغانستان بین‌ سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از طریق روند تخلیه در کشورهای اتحادیه اروپا پذیرفته‌ شده‌اند، اما کمیته بین‌المللی نجات آن را کافی نمی‌داند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا