اخبارایرانجهان

آمار اعدام ها در ایران طی ماهها و هفته های اخیر با افزایش چشمگیری روبرو شده تا آنجا که اعتراض مجامع حقوق بشری را برانگیخته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو هفته گذشته اعلام کرد که ایران در سال جاری میلادی یعنی در کمتر از شش ماه ۲۰۹ نفر را اعدام کرده است که آن را رکوردی «مایه انزجار» خواند و خواستار توقف آن شد.

البته این آمار مربوط به پیش از صدور حکم محمد قبادلو و اجرای احکام اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی است. این سه نفر به اتهام قتل ماموران نظام ایران در جریان اعتراضات جنبش مهسا در اصفهان محکوم به اعدام شدند که از آن به اعدام های سیاسی یاد می‌شود. 

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت: ولکر تورک رئیس حقوق بشر سازمان ملل مراتب تاسف شدید خود را از شمار فزاینده اعدام‌های سال جاری در ایران ابراز کرده، او افزود : در سال جاری به طور متوسط هر هفته بیش از ۱۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند، که این کشور را به یکی از بالاترین اجراکنندگان حکم اعدام در جهان بدل می‌کند.

او خاطر نشان کرد که اغلب این اعدام ها به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده است. 

بر پایه‌ی گزارش سالانه عفوبین‌الملل، در سال گذشته میلادی ٨٨٣ تن در سراسر جهان اعدام شده‌اند که ٩٠ درصد این اعدام‌ها در ایران، عربستان سعودی و مصر انجام شده است؛ البته این آمار شامل چین که همه ساله «هزاران تن» را اعدام می‌کند، نمی‌شود.

در گزارش عفوبین‌الملل، چین با بیش از هزار مورد اعدام در صدر فهرست کشورهایی است که همچنان از مجازات اعدام استفاده می‌کنند ، اما تاکید شده که به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، آمار دقیقی از شمار اعدامی‌ها در این کشور در دست نیست. پس از چین، ایران بیشترین شمار اعدامی‌ها را در سال ٢٠٢٢ داشته است و پس از آن عربستان که همین دیروز خبر اعدام سه جوان دیگر در آن کشور منتشر شد و امروز خبر اعدام جوان چهارم، تا ادامه روند سریالی اعدام‌های سیاسی در ولایتعهدی و جولاندهی بن‌سلمان باشد.

در ایران اما، یافته‌های عفوبین‌الملل نشان می‌دهد که در سال 2022 میلادی ، ۵٧٦ تن اعدام شده‌اند که نسبت به سال 2021 میلادی که ٣١٤ حکم اعدام در آن اجرا شد، ٨٣ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هر چند درصد بالایی از اعدام های صورت گرفته به‌ویژه در هفته‌های اخیر مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده که احکام قطعی آنها ماهها قبل صادر شده بوده است اما تجمیع و همزمانی این اعدام‌ها با  اعدام‌های سیاسی اعتراضات جنبش زن زندگی آزادی و نیز اعدام بلوچ‌ها تداعی کننده سیاست گسترش رعب و وحشت از طریق اجرای احکام پر شمار اعدام آن‌هم در ملاء عام است که همواره نظام ایران پس از پایان یافتن اعتراضات خیابانی به آن رو می‌آورد.

مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی کرارا بر حرمت اعدام‌های سیاسی تاکید فرموده‌اند و نظام های متکی بر ایجاد رعب و وحشت و خونریزی را برگرفته از اسلام اموی و عباسی و مغایر با اسلام حقیقی و اسلام علوی دانسته‌اند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد سیکل معیوب چرخه خشونت و شستن خون با خون از طریق گسترش کینه و نفرت به خانواده‌های قربانیان در نظام‌های سیاسی مختلف و حاکمیت‌های توتالیتر، نه اعتراضات سیاسی را فروکاسته، نه مشکلاتی همچون قاچاق مواد مخدر را حل کرده و نه آمار نزاع‌ها و قتل‌ها را کاهش داده، مخصوصا در جوامعی که معضلات و مشکلات سال‌ها در آن ریشه دواندند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا