اخبارجهان

نگاهی به ۳۰ کشور بی ثبات جهان

ثبات سیاسی مقدمه ثبات اقتصادی است، به این دلیل که سرمایه‌گذاران به دنبال یک محیط با ثبات برای پول خود هستند و کشوری که در آن دائما دولت تغییر می‌کند، فاقد سیاست‌هایی است که سرمایه‌گذاری‌ها را به بازدهی برساند.

در همین راستا پایگاه “یاهو فاینانس” با انتشار مقاله ای مفصل، نگاهی به ۳۰ کشور بی ثبات جهان انداخته است.

وب سایت “یاهو فاینانس” با انتشار مقاله ای و با در نظر گرفتن جزئیات و جوانب مختلف جهانی، نگاهی به برخی از بی ثبات‌ترین کشورهای جهان انداخته و فهرستی از ۳۰ کشور بی ثبات اول در دنیا ذکر شده است.

این گزارش برای گردآوری این لیست، به شاخص موسوم به شاخص شکنندگی کشورها در سال ۲۰۲۲ استفاده کرده است.

در این گزارش این شاخص بر پایه عواملی مانند قدرت دولت، مشروعیت دولت، مداخله خارجی و فرار مغزها به همراه چندین عامل دیگر  تعیین شده و عددی تحت عنوان امتیاز شکنندگی برای هر کشوری بر پایه این عوامل ذکر شده است.

در این گزارش در مورد عراق، چنین آمده: امتیاز شکنندگی عراق طبق شاخص های موجود، ۹۳.۸ % است. جمهوری عراق به عنوان یک کشور در غرب آسیا، ده‌ها سال است از خشونت رنج می‌برد. این کشور تا سالها قبل و برای چندین دهه توسط یک دیکتاتور نظامی وحشی اداره می‌شد، اما با وجود روی کار آمدن دولت جدید در عراق هنوز شاهد صلحی پایدار در این کشور نیستیم.

این گزارش همچنین درباره سوریه نوشته: امتیاز شکنندگی سوریه ۱۰۸.۴ % است. سوریه در دو دهه گذشته شاهد درگیری‌های مداومی که در سال ۲۰۱۱ به یک جنگ داخلی شدید تبدیل شد، بوده است. این جنگ داخلی همچنان در این کشور خرابی به بار می‌آورد. بخش‌ هایی از این کشور در کنترل شش گروه مختلف است. با وجود آتش بسی که در سال ۲۰۲۰ در سوریه اعلام شد درگیری‌ها همچنان در سوریه به صورت پراکنده ادامه دارند. کشورهایی همچون آمریکا، ترکیه و روسیه از گروه‌های مختلف در سوریه حمایت کرده‌اند و اسرائیل نیز حملات هوایی و بمباران در سوریه را اجرا می‌کند. جنگ در سوریه میلیون‌ها نفر آواره و صدها هزار کشته در پی داشته است.

گزارش این وب سایت درباره یمن هم نوشته: امتیاز شکنندگی یمن ۱۱۱.۷ % است. جمهوری یمن دومین کشور عربی بزرگ در غرب آسیا است. مانند سوریه، مناطق وسیعی از یمن نیز تحت کنترل گروه‌های مختلف بوده و جنگ داخلی در این کشور باعث کشته شدن صدها هزار نفر شامل ده‌ها هزار کودک شده است.

این گزارش همچنین به لبنان اشاره کرده و می نویسد: جمهوری لبنان امتیاز شکنندگی اش ۹۱.۳ % است. جمهوری لبنان یک کشور آسیایی است که واحد پولی آن حالا تبدیل به یک الگوی جهان از چیزی که باید از آن اجتناب کرد، شده است. ارزش واحد پول پوند لبنان در فوریه ۲۰۲۳، ۹۰ % کاهش یافت، اما نرخ‌های این ارز در بازار سیاه حتی پایین‌تر از نرخی رسمی نیز رفته است.

این گزارش درباره افغانستان هم نوشته: امتیاز شکنندگی افغانستان ۱۰۵.۹ % است. این کشور یکی از فقیرترین کشورها در جهان است که در چند دهه گذشته شاهد تلاطمات مداوم بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا