اخبارایرانجهان

ازدحام جمعیت در مرز مهران بدلیل نبود زیر ساخت مناسب

۲۰ سال از سقوط حکومت حزب بعث سابق عراق می گذرد. از اولین روزهای سقوط حکومت سابق عراق، ورود زائران از مرز مهران به خاک این کشور آغاز شد.

اما با وجود گذشت این سال‌ها، امکانات مناسبی در این مرز نیست و زائرانی که ساعت‌ها پشت مرز منتظر هستند، با مشکلاتی زیادی همراه می‌شوند.

سفرهای زیارتی به عتبات عالیات به صورت زمینی در ماه‌های اخیر به ویژه در سال جاری افزایش چمشگیری داشته و بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات به صورت انفرادی یا گروهی عازم عتبات می‌شوند.

با توجه به نبود بسته‌های زیارتی کوتاه مدت و البته افزایش هزینه سفر عتبات، بیش‌تر افراد سفر انفرادی یا خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت را انتخاب می‌کنند تا بتوانند برای رفع دلتنگی هم شده در مدت کوتاهی عازم عراق شده و یک شب در شهر مقدس کربلا حضور داشته باشند و به زیارت مشرف شوند. در حالی که انتظار می‌رفت سازمان حج و زیارت، پس از بیش از سه سال از مطرح کردن سفرهای کوتاه مدت، آن را اجرایی و سفرهای زیارتی ارزان و کوتاه مدت همچون سه روزه را ساماندهی کند.

با این وجود، اکنون در کنار سفرهای کاروانی به عتبات، سفرهای انفرادی و گروهی هم جای خود را در بین زائران باز کرده و با گرانی بلیت پرواز عتبات، سفرهای زمینی عتبات مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

همچنین از سال گذشته که مرز خسروی هم در کنار مرز مهران و شلمچه روی زائران عتبات بازگشایی شد، بسیاری از طریق مرزهای زمینی عازم عراق شدند. با این وجود، به گفته مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران، همچنان مرز مهران به عنوان پرترددترین مرز زمینی کشور به شمار می‌رود.

با وجود اینکه بسیاری از زائران از طریق مرز مهران عازم عتبات می‌شوند، امکانات محدودی در این مرز مستقر است و به دلایل مختلف زائران مجبور هستند ساعت‌ ها پشت مرز منتظر باشند تا بتوانند از مرز عبور کنند.

این امر در حالی است که حتی مسؤولان هم معترف هستند که مرز مهران بیشترین تردد را دارد و در ایام مناسبتی بسیاری از زائران از این مرز وارد عراق می‌شوند. اما با وجود گذشت سال‌ها، امکانات مناسبی در این مرز نیست و زائرانی که ساعت‌ها پشت مرز منتظر هستند، با مشکلاتی زیادی همراه می‌شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا