اخبارافغانستانپاکستانجهان

بازداشت‌های غیرقانونی پناهجویان افغانستانی در پاکستان ادامه دارد

نمایندگان و مهاجرین افغانستانی در پاکستان می‌گویند از مدتى قبل، روند بازداشت مهاجرین افغانستانی که ثبت سازمان ملل هستند و یا ویزاى حکومت پاکستان را دارند افزایش یافته است. آنان با نگرانی از ادامه ى این وضعیت، می‌گویند در مواردی، افراد بازداشت شده پس از اخذ رشوه رها می‌شوند، اما برخی از مهاجرین که اخیراً بازداشت شده از سرنوشت شان اطلاعی ندارند. گفته می‌شود اکثر این بازداشت‌ها در ایالت های سند و بلوچستان پاکستان صورت می‌گیرد.

پس از تسلط دوباره گروه طالبان در افغانستان، هزاران تن از اقشار مختلف این کشور از ترس ظلم و شکنجه ى گروه طالبان، مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شده و راه مهاجرت در پیش گرفتند.

در این میان، تعدادی توانستند خود را به کشورهای اروپایی، امریکا، استرالیا و سایر کشورهای مهاجر پذیر برسانند، اما شمار زیادی از افراد در معرض خطر، به ویژه هزاره‌ها و شیعیان افغانستان، به کشورهای همسایه مثل پاکستان و ایران پناه بردند.

بازداشت و رشوه ستانی از مهاجرین افغانستانیِ بدون مدرک قانونی در پاکستان حرف تازه‌ای نیست، اما اخیراً پلیس این کشور، مهاجرینی که کارت حمایتی سازمان ملل و یا ویزاى قانونی حکومت پاکستان را دارند نیز بازداشت و مورد شکنجه قرار می‌دهد.

منیزه کاکر یکی از وکلای مهاجرین افغانستانی در پاکستان با نگرانی از این وضعیت، می‌گوید که اخیراً آن عده مهاجرین افغانستانی از سوی پلیس پاکستان بازداشت شده اند که یا ثبت سازمان ملل هستند و یا هم ویزاى معتبر حکومت پاکستان را دارند.

خانم کاکر می‌گوید، در دو ماه گذشته بیش از ۱۴۰۰ افغانستانی بازداشت شده اند که از این میان، ۴۰۰ نفرشان مهاجرانی هستند که کارت (POR)  سازمان ملل متحد و یا  ویزاى پاکستان را داشتند اما به گفتۀ وی، بازهم پلیس آنان را بازداشت کرده یا اسناد آنان را ضبط کرده و یا از بین برده است.

در این میان، شمار دیگرى از مهاجرین افغانستانی در پاکستان می‌گویند نگرانی دیگر آنان، بازداشت های هدفمند پلیس و استخبارات پاکستان است که هرزگاهی افراد را پس از شناسایی دستگیر و به جاهای نامعلومی منتقل می‌کنند.

اخیراً گزارش های متعددی از بازداشت شبانه ى نظامیان پیشین دولت افغانستان به ویژه از قوم هزاره و شیعه در ایالت بلوچستان و شهر کویته به نشر رسیده بود.

چند تن از مهاجرین افغانستانی تازه وارد به پاکستان که از ذکر نامشان خودداری کردند، به اخبار شیعه گفتند که در مسیر گذرگاه اسپین بولدک تا کویته، ایست‌های بازرسی پلیس پاکستان به دنبال هزاره‌ها و شیعیان هستند. در صورت شناسایی، رشوه ى هنگفت مطالبه می‌کنند یا بدون هیچگونه ملاحظه ای، مهاجرین را بازداشت و یا مجبور به برگشت می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا