اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

برگزای مراسم شب های قدر توسط مراکز مرتبط با دفتر آیت الله العظمی شیرازی در کشورهای مختلف جهان

بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله، همواره در سخنرانی های مختلف خود بر لزوم گرامی داشت مناسبت های دینی و مذهبی و برگزاری هر چه با شکوه تر مجالس اهل بیت علیهم السلام، تاکید کرده اند.

بر همین اساس امسال نیز مانند سال های قبل، مراسم شب های قدر توسط مراکز مرتبط با دفتر آیت الله العظمی شیرازی در شهرها و کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله در شهر مقدس قم، از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال، برنامه های مختلفی برگزار کرده است.

علاوه بر نشست های علمی معظم له که هر شب با حضور ده ها تن از علما، فقها، خطبا، طلاب علوم دینی و برخی علاقمندان برگزار می شود، در مناسبت های مختلف نیز برنامه و مجالسی برگزار گردید.

در همین راستا در شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ هجری، مراسم شب قدر با حضور معظم له و صدها تن از شیعیان برگزار شد.

در شهر مقدس کربلا نیز دفتر آیت الله العظمی شیرازی دام ظله، مراسم شب شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و شب های قدر را با برگزار کرد.

در سومین شب این مراسم که با حضور پرشور علمای اعلام، نمایندگان مراجع عظام، طلاب و عموم مؤمنان همراه بود، سید عدنان جلوخان در جمع حاضران به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس برنامه ویژه شب های قدر به اجرا در آمد.

دفتر آیت الله العظمی شیرازی در شهر بیروت پایتخت لبنان نیز مراسم این شب های عظیم را با حضور شیخ جلال معاش، از نمایندگان آیت الله العظمی شیرازی برگزار کرد.

مراسم مذکور با قرائت قرآن کریم، زیارت امین الله و زیارت عاشورا آغاز شد و در ادامه حاضران از بیانات حجت الاسلام والمسلمین معاش، بهره مند شدند که در سخنان خود به موضوع «امام علی علیه السلام و شب قدر» اشاره کرد.

در ادامه این مراسم، حاضران به بیانات دکتر عبدالقادر یوسف ترننی، از اساتید دانشگاه لبنان و شیخ علی سرور و شیخ حسن شاهین، گوش فرا دادند.

اما مقلدین آیت الله العظمی شیرازی در کشور ماداگاسکار نیز با حضور در مرکز اهل البیت علیهم السلام در شهر ماهاجانگا، از مراکز مرتبط با دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع، مراسم شب های قدر را گرامی داشتند. در این مراسم شیخ محمد رضی وسرام، از وکلای آیت الله العظمی شیرازی نیز حضور یافت.

برگزاری محفل تلاوت قرآن و ادعیه ویژه ماه مبارک رمضان، سخنرانی دینی، قرائت دعای جوشن کبیر، اقامه عزاداری به مناسبت ایام شهادت امیرمؤمنان علیه السلام و انجام اعمال ویژه شب های قدر از دیگر برنامه های مرکز اهل البیت علیهم السلام در شب های قدر امسال بود.

دفاتر آیت الله العظمی شیرازی در شهرهای کابل و مزار شریف افغانستان نیز میزبان برگزاری مراسم شب های قدر و شهادت حضرت علی علیه السلام بودند.

در همین حال مجتمع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از مراکز مرتبط با دفتر مرجعیت در شهر کابل نیز مراسمی برگزار کرد که در آن جمع زیادی از بانوان و دانش پژوهان این دارالقرآن حضور یافتند و با قرائت زیارت امام حسین علیه السلام، اقامه نماز قضا، اقامه نماز ویژه شب قدر، قرائت دعای جوشن کبیر و برپایی مراسم عزاداری و توسل به مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام، به احیای شب قدر پرداختند.

از سوی دیگر حسینیه حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله، از مراکز مرتبط با دفتر آیت الله العظمی شیرازی در کشور کویت، در شب های قدر و ایام شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام، میزبان صدها تن از پیروان خاندان اهل بیت علیهم السلام بود.

این حسینیه با برگزاری مراسم عزاداری و احیای شب های قدر، طبق برنامه هر ساله خود به بزرگداشت این ایام پرداخت.

شیخ باقر الجدی و مداحان اهل بیت علیهم السلام محمد بوجباره، احمد الباوی، محمود اسیری و عمار الساعدی در این مراسم ها به اقامه عزاداری پرداختند.

مرکز مطالعات راهبردی نجف اشرف، از مراکز مرتبط با دفتر آیت الله العظمی شیرازی نیز مراسمی به منظور بزرگداشت سالروز شهادت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام برگزار کرد.

این مراسم با حضور ده ها تن از شخصیت های علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی عراقی همراه بود که طی آن چند تن از خطبای حاضر به ایراد سخنرانی و چند تن از شاعران و مداحان اهل بیت علیهم السلام به شعرخوانی و مدیحه سرایی پرداختند.

مؤسسه حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله، از مراکز مرتبط با دفتر معظم له در شهر مقدس کاظمین نیز با برگزاری مراسم عزاداری، سالروز شهادت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام را گرامی داشت.

حاضران در این مراسم از بیانات حجت الاسلام شیخ احمد اللامی، مدیر مرکز روابط عمومی دفتر مرجعیت در این شهر مقدس و مداحی مداح اهل بیت علیهم السلام مصطفی الخزعلی بهره بردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا