آفریقااخبارجهانجهان اسلاممصر

پاپ تواضروس دوم : ایده دین ابراهیمی سیاسی است

اخیرا مسئله ای تحت عنوان “دین ابراهیمی” با هدف تجمیع ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت در گوشه و کنار جهان مطرح می شود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ به گفته پاپ تواضروس دوم اما، مطرح کنندگان این اتحاد نیت دیگری از دین سازی خود دارند.

ایده “دین ابراهیمی” چند سالی است که رونمایی شده و ظاهر زیبایی هم دارد، اما این ایده ظاهرا تنها به دنبال اهداف سیاسی است.

تواضروس دوم، پاپ قبطی‌های مصر، ایده «دین ابراهیمی» را اندیشه‌ای سیاسی و غیرقابل قبول می داند.

در همین راستا پاپ تواضروس دوم، در گفت‌وگو با یک شبکه مصری گفت: ایده‌هایی چون «دین ابراهیمی» وجود دارد که سیاسی است، مثل این است که بگوییم ادیان و مذاهب مانند رنگ‌هایی باشند که می‌توانیم آنها را هرگونه که بخواهیم تغییر دهیم. این با تفکر دینی سازگاری ندارد و به کلی غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به سخنان شیخ الازهر ادامه داد: برخی عقیده دارند که منشأ ادیان آسمانی یهودیت، مسیحیت و اسلام بر اساس تاریخ، حضرت ابراهیم علیه السلام است و همچون غرب می‌اندیشند، اما ما این امر را در شرق غیر قابل پذیرش می‌دانیم.

پاپ قبطی‌های مصر ادامه داد: خاورمیانه مهد ادیان است و این عقیده «دین ابراهیمی» نتیجه یک تفکر سیاسی است که هدف آن شکستن اصول و پایه‌های هر دینی است که موجودیت و هویت انسان را حفظ می‌کند.

در اوایل نوامبر گذشته «احمد طیب» شیخ الازهر فراخوان یکی کردن ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام در قالب یک دین واحد با عنوان «دین ابراهیمی» را رد کرد.
الطیب در این باره گفت: این فراخوان مانند فراخوان جهانی‌سازی، اخلاق جهانی و سایر فراخوان‌ها است اگرچه در ظاهر امر، خواستار ایجاد وحدت در جامعه انسانی و رفع اختلافات و درگیری‌ها باشد؛ اما فی نفسه، فراخوانی برای مصادره آزادی عقیده، ایمان و اختیار است.

روزنامه الاهرام نیز به این ایده پرداخته و نوشت: نخستین کسی که اصطلاح دین واحد را با هدف سیاسی صِرف به کار برد، “دونالد ترامپ” رئیس جمهور سابق آمریکا بود که درباره روابط امارات و اسرائیل، برای اولین‌بار از این اصطلاح استفاده کرد و سازش امارات و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ را توافق بین دو دین ابراهیمی عنوان کرد.

البته این اصطلاح در قالبی دیگر و پیش از ترامپ در اینسوی دنیا اما با همان اهداف سیاسی استفاده شد و آن اتحاد شیعه و سنی بود، اتحادی که به نظر می رسد هیچ انسان عاقل و منصفی نمی تواند آن را بپزیرد، خصوصا با ماجرای بوجود آمده در ایران و بی حرمتی امام جمعه اهل تسنن و حواشی این مسئله.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا