اخبارایرانجهان

فروش متاع جان برای نان

فروش اعضای بدن برای نان، پدیده است که طی سال‌های اخیر در ایران بسیار رواج یافته. شمار زیادی ازمردم ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و برای رفع بخشی از نیازهای خود، اقدام به فروش اعضای بدن به ویژه کلیه در بازار سیاه می‌کنند. با وجود این‌که حتی موسسات رسمی، در این باره گزارش منتشر کرده‌اند، اما مسئولان نظام ولایت فقیه اقدامی در رستای بهبود وضعیت و فقر زدایی نمی‌کنند و سیاست‌های ناکارمد گذشته همچنان اجرا می‌شود.

آگهی‌های فروش اعضای بدن به ویژه کلیه در پیاده‎روهای شهرهای ایران
وانتشار گزارش‎هایی از رکود فروش اعضای بدن در این کشور
وضیعتی که دلیلش شرایط سخت اقتصادی و گسترش فقر است

آمارها نشان از آن دارد که بیش از یک سوم مردم ایران در فقر مطلق به سر می‎برند
نابسامانی اقتصادی و نبود فرصت‎های شغلی بسیاری از شهروندان ایرانی را بر آن داشت تا برای گذران زندگی خود به روش‏های غیر متعارف پناه ببرند.

یکی از راه‎هایی که در سال‎های اخیر بیش از پیش شایع شده، فروش اعضای بدن به ویژه کلیه است.

آن هم یا از راه دلالان یا از راه آگهی‏های بزرگ و کوچکی که در پیاده روها روی باجه تلفن‎ها و در نزدیکی بیمارستان‎ها چسبانده شده است. «کلیه برای فروش». اين جمله به همراه شماره تلفن و گروه خونی، تنها نوشته‌ای است که روی آنها وجود دارد. تقریبا هر روز تبلیغات جدیدتری هم اضافه می‌شود.

چند سالی است که راه‌های ساده‌تر هم پیدا شده. آگهی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و از این راه می‌توان به راحتی خرید و فروش اعضای بدن را انجام داد؛ تبلیغاتی که پشت هر یکی از آنها روایتی هولناک وجود دارد. داستان‌هایی از بیکاری، بدهی و … در کشوری که ناامیدی اقتصادی آن را احاطه کرده است.

برپایه گزارش‎ها قیمت اعضای بدن در این بازار متفاوت است. جوان بودن و بیماری نداشتن هم می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارد. تجارت نیوز در این باره گزارش داده آنطور که برخی از آگهی‌ها نشان می‌دهد قیمت کلیه ممکن است بین ۸۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان هم به فروش رود.

وضعیت اقتصادی در ایران به گونه‎ای است که به گفته حسین بیگلری رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه، برخی از افرادی که قصد فروش کلیه دارند، قیمت‎ها برای حل مشکلات‏شان کافی نیست، از همین رو به کشورهای همسایه همچون ترکیه و عراق می‏روند.

همه این شرایط که پنهان هم نیست و از چشم هیچ شهروندی دور نیست، باعث نشده حاکمیت اقدام موثری برای بهبود شرایط اقتصادی انجام دهد؛ شرایطی که زایده مدیریت نادرست، ناکار آمدی، فساد گسترده و سیاست خارجی ماجراجویانه است. جهش بیش از بیش نرخ دلار آن هم در شرایطی که قیمت این ارز در جهان رو به کاهش است، خود بهترین دلیل بر مشکلات شدید مدیریتی در نظام ولایت فقیه است.

مدیریت ناکارآمدی که قبض هزینه‎اش را تنها مردم پرداخت می‎کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا