اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

سالروز ارتحال فقیه مجاهد، میرزا مهدی شیرازی

28 شعبان المعظم سالروز ارتحال عالم مجاهد و مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی سید مهدی حسینی شیرازی مشهور به میرزا مهدی شیرازی است.


مرحوم آیت الله العظمی سید میرزا مهدی شیرازی در سال 1304 ق در شهر مقدس کربلا متولد و به‌سال 1380 ق در همان شهر از دنیا رفت و در کنار جدش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به خاک سپرده شد.

آن مرحوم در کودکی، پدرش مرحوم میرزا حبیب الله شیرازی را از دست داد و تحت تکفل مادر و برادر بزرگترش سید عبدالله به رشد و تحصیل علم پرداخت. تحصیلات مقدماتی را ابتدا از حوزه علمیه کربلا آغاز نمود و سپس به سامرا و کاظمین رفت و نهایتا به حوزه علمیه نجف اشرف پیوست و بیست سال در آنجا به تحصیل علم و دانش پرداخت.

پس از هجرت استادش مرحوم آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی قمی از شهر مقدس کربلا به نجف اشرف، مرحوم میرزا مهدی شیرازی به کربلا بازگشت و کرسی تدریس خود را تا پایان عمر در این شهر برپا نمود.

از دیگر اساتید آن مرحوم می توان به میرزا محمد تقی شیرازی مشهور به میرزای شیرازی دوم، میرزا علی آقا شیرازی، آقا رضا همدانی صاحب مصباح الفقیه، مرحوم سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروة الوثقى، و شیخ محمد حسین نائینی مدافع مشروطه اشاره کرد.

پس از درگذشت مرحوم حاج آقا حسین قمی، مرجعیت ایشان به رسمیت شناخته شد و در حالیکه مرحوم آیت الله العظمی سید حسین بروجردی در ایران مرجعیت عام محسوب می‌شد مرحوم میرزا مهدی شیرازی نیز در عراق پس از مرحوم بروجردی مرجع عام شیعیان به‌حساب می آمد اما چند ماه پیش از فوت مرحوم بروجردی به دیار باقی شتافت.

فقیه مجاهد مرحوم میرزا مهدی شیرازی در کنار فقاهت و مرجعیت در مبارزه حق طلبانه مردم عراق علیه استعمار بریتانیا هم فعال بود. ایشان دوشادوش رهبر این انقلاب و استادش مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی در انقلاب 1920 عراق مشهور به ثورة العشرين از حقوق مردم در برابر استعمارگران بریتانیا دفاع کرد.

همسر آن مرحوم نوه میرزای شیرازی بزرگ بود که حاصل این وصلت از فرزندان ایشان، مرجع فقید مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق شیرازی را می توان نام برد که هر دو بزرگوار در محضر پدر به تحصیل علم و فقاهت پرداختند.

آن مرحوم شاگردان زیادی را در حوزه کربلا تربیت و به جامعه روحانیت شیعه تقدیم کردند که از جمله ایشان می‌توان به سید کاظم قزوینی حائری، سید عبدالحسین قزوینی، سید عبدالحسین خردمند، سید مرتضی طباطبایی، شیخ محمد کرباسی و شیخ عبدالرحیم قمی اشاره کرد.

از مهمترین آثار مکتوب مرحوم میرزا مهدی شیرازی می توان به شرحی ناتمام بر عروة الوثقی ، رساله هایی در مباحث اصول ، رساله ای در فقه امام رضا علیه السلام ، رساله ای در جفر ، اجوبه المسائل الاستدلالیه ، تعلیقه‌ای بر وسیله النجات مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی و بدایه الاحکام اشاره کرد.

روحش شاد و یادش جاودان

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا