اخبارایرانجهان

چهارشنبه سوری ، جشن با طعم عزا و درد

از دیرباز در سنت کهن ایرانیان در آستانه نوروز باستانی، آخرین چهارشنبه ی آخرین ماه در تقویم خورشیدی پیش از فرارسیدن بهار جشن چهارشنبه سوری بر پا می شود.

در این جشن ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان آتشی روشن می کنند و از روی آن می پرند و به شکرانه ی اینکه بهار در راه رسیدن است اطراف آن به شادی می پردازند اما همه ساله مصدومانِ این حادثه، طعم شادی را در کام مردم تلخ می نماید.

آمارهای رسمی حکایت دارد که در سالهای 1396 (3446 مصدوم 4 فوتی) 1397(1525 مصدوم 3 فوتی) 1398 (1498 مصدوم 4فوتی) 1399 (1894 مصدوم 9 فوتی) 1400 (2834 مصدوم 19 فوتی) این میزان افزایش آمار مصدومان و فوتی های چهارشنبه سوری در ایران را داشته ایم.

هر چند آمارهای سوانح و خسارات جانی و مالی چهارشنبه سوری امسال (1401) همچنان رو به افزایش است اما تا صبح چهارشنبه 24 اسفند، 4368 مصدوم و 26 فوتی ثبت شده اند.

متاسفانه در میان مصدومان حوادث چهارشنبه سوری امسال، دستکم 229 نفر نقص عضو شده اند.

مسئولان امداد و ایمنی ایران هنوز توضیحی برای افزایش آمارهای مصدومان و فوتی های چهارشنبه سوری امسال نداده اند اما گزارش های غیر رسمی حکایت از آن دارد که انواع ترقه ها و مواد محترقه و آتش زای جدید و با قدرت تخریبی و انفجاری زیاد بصورت غیر قانونی در بازار ایران فروخته شده که این آمار بالای مصدومان و فوتی ها محصول آن مواد است.

شهرهای تهران، تبریز، همدان، ارومیه، قزوین و شیراز به ترتیب بیشترین مصدومان و فوتی های حوادث جشن های چهارشنبه سوری امسال ایران را شاهد بوده اند.

قصور دستگاههای مسئول آموزش و ایمن سازی، امداد رسانی با تعلل و غفلت خانواده ها و فروش غیر قانونی مواد منفجره ى پر خطر، چهارشنبه سوری امسال در شهرهای ایران را جشنی با طعم عزا و درد و ناله رقم زد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا