اخبارایرانجهانعربستان سعودی

از سرگیری روابط ایران و عربستان ظرف دو ماه آینده با وساطت چین

از حمله ى معروف دانشجویان به سفارت عربستان سعودی در تهران که منجر به قطع کامل روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض و سپس تهران با چندین کشور عربی گردید، هفت سال می گذرد.

اما حالا اخباری در رسانه ها ی مختلف بین المللی منتشر شده که از بازگشت و از سرگیری روابط ایران و عربستان ظرف دو ماه آینده با وساطت چین خبر می دهند.

رسانه‌های رسمی ایران و عربستان می‌گویند که دو کشور برای از سرگیری روابط دوجانبه توافق کرده‌اند و وزیران خارجه ى دو کشور برای بازگشایی سفارت‌ها به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این توافق با میانجیگری چین به دست آمده است. آمریکا با لحنی محتاطانه از این خبر استقبال کرده است.

در همین حال یک مقام ارشد جنبش انصارالله یمن گفته‌ عادی‌سازی روابط ایران و عربستان برای بازگشت امنیت به منطقه ضروری است.

در بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان و چین از «ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین» برای گفتگو و حل اختلافات تهران و ریاض ستایش شده است.

این بیانیه می‌گوید:‌ در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، ایران و پادشاهی عربستان توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

پس از آن که عده‌ای دانشجو در سال ۱۳۹۴ به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله کردند، رابطه میان دو کشور قطع شد. حمله ى آنان به سفارت عربستان اقدامی در اعتراض به اعدام آیت الله شهید نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه بود.

گفتنی است، روابط میان تهران و ریاض در حالی قرار است بهبود یابد که حکومت سعودی همچنان به ظلم و ستم علیه شیعیان، بازداشت جوانان و فعالان شیعه، محاکمه و شکنجه آنان و حتی اعدام برخی شیعیان ادامه می دهد و تنها در یک هفته اخیر سه جوان شیعه ى عربستانی توسط آل سعود به بهانه های مختلف اعدام شدند.

در پایان لازم به یادآوری است که در سال ۱۳۶۶ نیز در پی تیراندازی نیروهای امنیتی آل سعود به حجاج ایرانی که موجب به شهادت رسیدن و زخمی شدن ده ها حاجی شد، روابط تهران و ریاض چند سال رو به تیرگی رفت و قطع شده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا