اخبارجهان

هشت مارس ، فرصتی برای نگاهی دوباره به اوضاع زنان در جهان

هشت مارس روز جهانی زن فرصتی است سالانه برای ارزیابی اوضاع زیست زنان یعنی نصف جمعیت ساکنان کره زمین در جوامع امروزی.


زنان که قریب نصف جمعیت ساکنان زمین را تشکیل می دهند امروزه با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو هستند.
خشونت و تبعیض در صدر مشکلات امروز زنان قرار دارد.
حتی در جوامع پیشرفته هم شعار برابری و عدالت میان زنان و مردان تا وضع آرمانی و ایده‌آل فاصله زیادی دارد.
اما آنچه وضع زنان و دختران را به حالت اخطار رسانده تبعیض آموزشی و کاری نسبت به ایشان در برخی جوامع آسیایی و افریقایی‌ست.
در حالیکه سواد آموزی و تحصیل و رشد و تعالی علمی و معنوی زنان از مهمترین رهیافت‌های آموزه های اهل‌بیت علیهم السلام است ، اسلام طالبانی با منع تحصیل و اشتغال زنان و دختران چهره اسلام را در دنیا خراب جلوه می‌دهد. در افریقا نیز بوکوحرام دختران دانش آموز را ربوده و برده فروشی زنان توسط سنی‌های تندرو در برخی کشورهای این قاره همچنان جریان دارد.
غفلت از کانون خانواده به عنوان اولین واحد آموزش و ترویج مهر و عشق و تعالی از دیگر معضلات جامعه زنان است و بخش عمده معضلات اجتماعی و فرهنگی جوامع به دلیل دوری از این سنت حسنه رسول خدا صل الله علیه و آله می‌باشد.

استفاده ابزاری و تجاری از زنان در دنیای غرب و زیر پا گذاشتن حرمت و کرامت انسانی ایشان از دیگر معضلات زنان است که تحت تاثیر تک صدایی و فشار خبری و رسانه‌ای غرب، کمتر کسی است که یارای نقد آنرا داشته باشد و حتی جنبش های فمینیستی هم نسبت به این استفاده تجاری از زنان معترض هستند.

در جوامع شرقی اما از دیگر مشکلات زنان دنیای امروز سرپرستی خانواده است که بحران های اقتصادی، جنگ اوکراین، کرونا، کسادی کسب و کارها و فضای امنیتی حاصل از حاکمیت‌های تمامیت خواه در خاورمیانه مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی را برای زنان سرپرست خانوار فراهم می آورد که عملا تامین معاش و رزق و روزی را برای ایشان دشوارتر از گذشته کرده است.

بی‌شک در صدر این مشکلات باید به فقر و گرسنگی زنان و دختران خردسال در کشورهای جنگ زده همچون سوریه، یمن و افغانستان هم اشاره کرد که به‌ویژه در افغانستان به مرز فاجعه انسانی رسیده است.

و اما در ایران، جایی که چند ماه پیش در اعتراض به حجاب اجباری اعترضاتی‌ با «شعار زن زندگی آزادی» شکل گرفت، در هفته‌های گذشته اخبار رسیده از مسمومیت دختران دانش آموز، خانواده های زیادی را نگران کرد. بی عملی و اظهارات متناقض مسئولان نیز بر ابهامات این ماجرا افزود.
دختران دانش آموز ایرانی در اعتراضات اخیر بیشترین حضور را از خود نشان دادند و به همین دلیل گمانه‌زنی هایی مبنی بر انتقام گیری از آن‌ها مطرح می‌شود.
هر چند قرائن و اسناد لازم برای اثبات این انتساب هنوز کافی نیست، سابقه رفتار حاکمان ایران ایشان را از مظان این اتهام تبرئه نمی کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا