اخبارافغانستانایرانجهان

طالبان و ایران ، از سوء همجواری تا سوء تفاهم

انتشار فیلمی در فضای مجازی از بازداشت یک مرزبان ایرانی به دست نیروهای طالبان و ضرب‌ و شتم او، اعتراضات و اما و اگرهای بسیاری به دنبال داشت.
در فاصله انتشار اخبار دستگیری و آزاد شدن این مرزبان ایرانی سفارت کشور افغانستان در تهران نیز به طالبان تحویل داده شد.

هرچند برای اولین بار نیست که خبر تنش مرزی میان گروه طالبان و مرزبانان ایرانی انتشار پیدا می کند اما اینبار انتشار این خبر با این تفاوت همراه بود که سرباز مرزبان ایرانی به شکل تحقیر آمیزی دستگیر شد و همراه با ضرب و شتم ساعاتی در بازداشت نیروهای طالبان به سر برد، و ویدئوی این بازداشت را خود سرباز‌ان طالبان منتشر کردند.

روایت‌های دو طرف از علت این بازداشت متفاوت است و هر دو سوی نزاع تلاش می کنند‌روایتشان را از حادثه به نفع نیروهای خودشان تغییر بدهند.

طالبان می‌گوید سرباز مرزبان ایرانی با راننده افغانستانی بد رفتاری کرده است ‌و مرزبانی ایران می‌گوید در حین بازرسی از یک خودروی سواری حامل مواد مخدر خودروی مذکور به سمت مرزبانی طالبان متواری شده است که از قضا سرباز ایرانی در این هنگام داخل خودرو مشغول بازرسی بوده است.

در هر صورت ساعاتی پس از انتشار ویدئوی ضرب و شتم سرباز مذکور ویدئوی آزاد سازی او همراه با اهدای گل و شیرینی از طرف طالبان و تقدیم آن به طرف مرزبان ایرانی غائله ظاهرا ختم شده اعلام شد اما پرسش های فراوانی درباره جزئیات این حادثه و نیز ادعای اقتداری که نظام ایران دارد بی پاسخ ماند.

همزمان در تهران ، ساختمان سفارت افغانستان تحویل دیپلماتهای گروه طالبان گردید و عکس پایین آوردن تصویر احمد شاه مسعود از دیوار سفارت افغانستان در تهران و عکس دسته جمعی دیپلماتهای نظام ساقط شده که آخرین ساعات حضور خود را ثبت کردند همراه با عکس استقرار دیپلماتهای طالبان در این ساختمان همه و همه حکایت از آن دارد که هر چند طالبان رسما از سوی ایران به رسمیت شناخته نشده اند اما تحویل ساختمان سفارت افغانستان به طالبان گامی است برای حرکت به این سو.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا