اخبارجهانعربستان سعودی

فعال شیعه عربستانی در یک قدمی اعدام با شمشیر

تلاش، درخواست ها و بیانیه های سازمان بین المللی حقوق بشری برای جلوگیری از بازگرداندن و تحویل “حسن آل ربیع” جوان شیعه عربستانی از مراکش به کشورش، فایده ای نداشت و در نهایت او توسط مقام های مراکشی به نیروهای امنیتی حکومت سعودی تحویل داده شد.

اکنون منابع خبر عربستانی فاش کرده اند که او در یک قدمی اجرای حکم اعدام قرار دارد و هر لحظه ممکن است نیروهای آل سعود، گردن او را با شمشیر بزنند.

آنچه سازمان های حقوق بشر نسبت به آن هشدار داده بودند به واقعیت تبدیل شد و “حسن آل ربیع” فعال شیعه عربستانی از زمانی که مقام های مراکشی حدود یک هفته پیش، او را به عربستان تحویل دادند، هیچ خبری در دسترس نیست.

بر اساس رویه‌ مشخصی که همواره توسط مقام های سعودی با ناپدید شدن اجباری زندانی عقیدتی دنبال می‌شود، معلوم نیست او در چه زندانی و در چه شرایطی است و هیچکس از وضعیت و سرنوشت او اطلاعی ندارد و حتی خانواده‌اش نیز به دلیل نگرانی‌های روزافزون درباره سرنوشت او، نمی‌توانند به خبر یا اطلاعاتی درباره او دسترسی داشته باشند.

همه چیز نامعلوم شده، اما با توجه به داده هایی که برخی از آنها توسط برادر وی که در کانادا زندگی می کند و احمد نام دارد، فاش شده است. سرنوشت او از پیش معلوم شده است. حسن را به کشور جنایتکاری تحویل داده اند و سرش را قطع خواهند کرد!

احمد به خبرگزاری فرانسه گفت: مقام های سعودی می‌خواهند حسن را گروگان نگه دارند تا او را تحت فشار قرار دهند تا به محل اختفای برادرشان “منیر” اعتراف کند.

منیر یک فعال حقوق بشر و منتقد حکومت آل سعود است که از ترس ظلم تعقیب کنندگان خود مخفی شده است.

مقام های سعودی پیش از این، حسن و دو برادرش حسین و علی را در فوریه 2021 دستگیر کرده بودند. در حالی که حسن و حسین را یک روز پس از دستگیری آزاد کردند، همچنان به بازداشت برادر بزرگتر علی، که بعداً در نوامبر به اعدام محکوم شد، ادامه دادند.

دولت سعودی پیش از این، دو پسر عموی آنها را در یک اعدام دسته جمعی ۳۷ نفری از جمله ۳۳ شیعه در آوریل ۲۰۱۹ به بهانه شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز مردمی اعدام کرده بود.

این حقایق نشان می دهد که حسن آل ربیع، بدون شک در معرض شکنجه با روش های مختلف و ناپدید شدن اجباری برای گرفتن اعترافات به زور برای جنایاتی که مرتکب نشده، خواهد شد که منجر به محاکمه ناعادلانه و تهدید جان او خواهد گردید.

از این رو، مراکش در قبال شکنجه‌هایی که انتظار می رود رژیم سعودی علیه این جوان شیعه بکار، رود مسئولیت دارد.

مراکش علیرغم درخواست‌های حقوق بشری و درخواست برای عدم استرداد حسن آل ربیع، او را به مقام های سعودی تحویل داد و در نتیجه کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را نقض کرد زیرا مراکش یکی از کشورهای امضا کننده آن است.

مراکش به طرز مشکوکی درخواست های چندین سازمان حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل را برای عدم استرداد حسن آل ربیع به عربستان را نادیده گرفت، تصمیمی که محافل حقوق بشر آن را به منافع متقابل سیاسی و اقتصادی ریاض و رباط نسبت دادند.

لازم به ذکر است، تاکنون ده ها تن از شیعیان عربستان توسط دستگاه امنیتی آل سعود دستگیر شده اند. اگرچه دستگیری فعالان شیعه و مخالفان حکومت سعودی همواره در پادشاهی عربستان وجود داشته، اما از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷، روند دستگیری و سرکوب شیعیان و مخالفان سعودی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در ماه می ۲۰۱۹، دولت سعودی ۳۷ نفر را اعدام کرد. در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ هم ۴۱ شیعه از مناطق الاحساء و القطیف در شرق این کشور عربستان اعدام شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا